Rumah Mesra Rakyat (RMR) 2024
RMR diwujudkan untuk membantu golongan yang berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang tetapi memiliki tanah untuk membina rumah sendiri yang sempurna dan selesa.
Bantuan RMR ini akan diberikan dalam bentuk subsidi pembinaan sehingga RM20,000 dan pembinaan juga akan mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan seperti di bawah
Ciri-Ciri RMR 2024
Harga RMR adalah berbeza mengikut negeri dan daerah, namun konsep binaannya adalah sama iaitu 1 tingkat dengan 3 bilik tidur dan 2 bilik air. Berikut adalah harga bantuan bina RMR mengikut negeri:
Semenanjung – Keluasan Rumah: 750 KPS | – Harga: RM75,000 – Subsidi Pembinaan: RM20,000 – Jumlah Pinjaman: RM55,000 – Anggaran Bayaran Bulanan (16 Tahun): RM300 |
Pulau di Semenanjung – Keluasan Rumah: 750 KPS | – Harga: RM85,000 – Subsidi Pembinaan: RM20,000 – Jumlah Pinjaman: RM65,000 – Anggaran Bayaran Bulanan (16 Tahun): RM350 |
Sabah/Sarawak/Labuan – Keluasan Rumah: 750 KPS | – Harga: RM75,000 – RM106,000 – Subsidi Pembinaan: RM20,000 – Jumlah Pinjaman: RM55,000 – RM86,500 – Anggaran Bayaran Bulanan (16 Tahun): RM300 – RM470 |
Reka Bentuk RMR
Syarat Kelayakan Permohonan
Berikut adalah syarat kelayakan untuk membuat permohonan RMR :
- Warganegara Malaysia
- Pemohon berumur 18 tahun dan ke atas
- Pendapatan bulanan seisi rumah tidak melebihi RM3,000
- Pemohon dan pasangan tidak memiliki rumah sendiri atau memiliki rumah usang / tidak sempurna
- Tapak / tanah bersesuaian dan bebas daripada gadaian / bebanan ke atasnya. Jika pemohon bukan pemilik tanah, pemohoan mestilah mendapat kebenaran pemilik
- Keluasan tanah tidak kurang daripada 3,600 KPS (tertakluk kepada rekabentuk)
Cara Membuat Permohonan RMR
Berikut adalah cara untuk membuat permohonan RMR :
Secara Online
- Layari laman web SPNB di https://rmr.spnbonline.com.my/ atau https://spnb.com.my/
- Klik pendaftaran baru dan isi borang dengan lengkap
- Setelah itu, ID Login dan kata laluan akan dihantar ke emel yang didaftar
- Log masuk ke SPNB dengan id dan kata laluan yang diberikan
- Lengkapkan borang yang dikehendaki
- Selesai isi borang, klik Selesai Pendaftaran dan Cetak Borang
- Hantar borang beserta dokumen yang lengkap ke pejabat SPNB atau cawangan SPNB yang berdekatan
Secara Borang
- Borang permohonan boleh didapatkan di Cawangan SPNB dan dihantar kembali kepada SPNB selepas permohonan beserta dokumen sokongan dilengkapkan
Dokumen Yang Diperlukan
Berikut adalah dokumen yang perlu disertakan ketika menghantar borang permohonan RMR :
- Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan (jika berkenaan)
- Salinan kad pengenalan tuan tanah
- Salinan kad pengenalan pemohon kedua (jika berkaitan)
- Salinan geran hakmilik tanah terbaru dan sijil carian rasmi dari Pejabat Tanah yang Terbaru.
- Slip gaji terkini (3 bulan) / surat akuan sumpah pendapatan / surat pengesahan pendapatan pemohon / pemohon kedua*
- Surat akuan sumpah / surat pengesahan tidak memiliki rumah atau memiliki rumah yang usang*
- Surat akuan kebenaran pelepasan tuan tanah
- Salinan sijil nikah pemohon
- Borang laporan tapak bergambar
Jika bekerja sendiri:
- Penyata bank 3 bulan terkini
- Pendaftaran Perniagaan (SSM)
- Dokumen sokongan tambahan (jika ada)
NOTA:
Surat pengesahan pendapatan / tidak memiliki rumah / memiliku rumah usang perlu disahkan melalui Penghulu Ketua Kampung / Pegawai Profesional Kelas A
SPNB berhak untuk mendapatkan dokumen tambahan tertakluk kepada keperluan dari masa ke semasa
Semakan Status Kelulusan RMR
Maklum balas permohonan akan diberikan dalam tempoh 3 bulan dan kelulusan hanya akan dibuat tertakluk kepada peruntukan kewangan tahunan.
Untuk tempoh pembinaan, tempoh yang diperuntukkan adalah selama 18 bulan dari tarikh penyerahan tapak kosong dan perjanjian tertakluk kepada terma dan syarat
Tanggungjawab Pemohon
Pemohon RMR bertanggungjawab untuk
- Mengisi dan melengkapkan borang permohonan
- Menyediakan jalan masuk ke tapak dan tapak pembinaan mengikut spesifikasi
- Menyediakan sumber bekalan air dan elektrik
- Membuat penyambungan bekalan utama ke bangunan
- Membuat pinjaman kepada bank / institusi kewangan jika perlu
Maklumat Lanjut
Sebarang pertanyaan dan maklumst lanjut mengenai RMR SPNB, anda boleh menghubungi:
IBU PEJABAT
Syarikat Perumahan Negara Berhad
Level 1, Block C, Dataran PHB, Saujana Resort
Seksyen U2, 40150 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan
Telefon: 03-7849 2000 / 03-7849 2020 (Talian Am)
Emel: aduan@spnb.com.my
SENARAI CAWANGAN
Cawangan Kedah
No 1, Jalan PPZ 1, Pusat Perniagaan Zamrud, 08000 Sungai Petani, Kedah Darul Aman.
Telefon: 04-4250 378
Emel: spnb_kedahg@spnb.com.my
En. Ahmad Yamani Bin Zainol
Cawangan Melaka
No. 19, Jalan Lagenda 3, Taman 1 Lagenda, 75400 Melaka.
Telefon: 06-288 4335 / 06-288 4770
Emel: spnb_melaka@spnb.com.my
En. Khairul Azhar Bin Abdullah
Cawangan Negeri Sembilan
No 19 & 19 A, Jalan Ainsdale 15/3, Bandar Ainsdale, 70200 Seremban, Negeri Sembilan.
Telefon: 014-382 4979
Emel: spnb_n9@spnb.com.my
En. Mohd Faizal Bin Burhoroldin
Cawangan Terengganu
Tingkat 2, Bangunan TD1303, Jalan Sultan Zainal Abidin, 20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
Telefon: 09-625 0076 / 09-625 0067
Emel: spnb_kualaterangganu@spnb.com.my
Cawangan Perak
No. 30-1, Jalan Meru Bestari B5, Medan Meru Bestari, 30020 Ipoh, Perak.
Tel: 05-526 4188 / 05-526 3876 / 05-526 5438 /
Emel: spnb_ipoh@spnb.com.my
Ir Ahmad Helmi Ahmad Khalil
Cawangan Pahang
A-53 – G & 1, Jalan IM 7/18, Bandar Indera Mahkota, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel: 09-573 3222
E-mail: spnb_pahang@spnb.com.my
En. Ahmad Hanafi Bin Kamaluddin
Cawangan Johor
Lot 6 & 7, Tingkat 13, Menara Tabung Haji, Jalan Ayer Molek, 80000 Johor Bahru, Johor.
Tel: 07-2259900 / 07-2259911
E-mail: spnb_johor@spnb.com.my
En. Khairul Azhar Bin Abdullah
Cawangan Kelantan
Lot 635 (Corner Lot), Jalan Hamzah, 15050 Kota Bharu, Kelantan.
Tel: 09-740 6546 / 740 6048
E-mail: spnb_kelantan@spnb.com.my
Mejar (B) Ismail Bin Hassan
Cawangan Sarawak
Lot 13319, Sublot No 3, Section 65 KTLD, Riveredge Commercial Centre, Jalan Tun Abdul Rahman Yaakub, 93050 Kuching, Sarawak.
Tel: 082-230032 / 082-240032
E-mail: spnb_kuching@spnb.com.my
En. Wan Habeeb Alli bin Wan Yep Mohdzar
Cawangan Sabah
Lot B1.3 & B1.6, Tingkat 1, Blok B, Bangunan KWSP. Jalan Karamunsing, 88000 Kota Kinabalu, Sabah.
Tel: 088-274 663 / 013-880 8194
E-mail: spnb_sabah@spnb.com.my
En. Reggie Sua @ Mohd Haffiz bin Abdullah
Soalan Lazim (FAQ)
Apakah Rumah Mesra Rakyat (RMR)?
Rumah Mesra Rakyat diwujudkan oleh kerajaan dengan kerjasama SPNB untuk membantu golongan yang berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang tetapi mempunyai tanah untuk menbina rumah sendiri yang sempurna dan selesa.
Syarat Kelayakan RMR?
1. Warganegara Malaysia
2. Pemohon berumur 18 tahun dan ke atas
3. Pendapatan bulanan seisi rumah tidak melebihi RM3,000
4. Pemohon dan pasangan tidak memiliki rumah sendiri atau memiliki rumah usang / tidak sempurna
5. Tapak / tanah bersesuaian dan bebas daripada gadaian / bebanan ke atasnya.
6. Jika pemohon bukan pemilik tanah, pemohoan mestilah mendapat kebenaran pemilik
7. Keluasan tanah tidak kurang daripada 3,600 KPS (tertakluk kepada rekabentuk)
Cara Membuat Permohonan RMR?
Secara Online
1. Layari laman web SPNB di https://rmr.spnbonline.com.my/ atau https://spnb.com.my/
2. Klik pendaftaran baru dan isi borang dengan lengkap
3. Setelah itu, ID Login dan kata laluan akan dihantar ke emel yang didaftar
4. Log masuk ke SPNB dengan id dan kata laluan yang diberikan
5. Lengkapkan borang yang dikehendaki
6. Selesai isi borang, klik Selesai Pendaftaran dan Cetak Borang
7. Hantar borang beserta dokumen yang lengkap ke pejabat SPNB atau cawangan SPNB yang berdekatan
Secara Manual
1. Borang permohonan boleh didapatkan di Cawangan SPNB dan dihantar kembali kepada SPNB selepas permohonan beserta dokumen sokongan dilengkapkan
Dokumen yang diperlukan semasa membuat permohonan RMR?
– Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan (jika berkenaan)
– Salinan kad pengenalan tuan tanah
– Salinan kad pengenalan pemohon kedua (jika berkaitan)
– Salinan geran hakmilik tanah terbaru dan sijil carian rasmi dari Pejabat Tanah yang Terbaru.
– Slip gaji terkini (3 bulan) / surat akuan sumpah pendapatan / surat pengesahan pendapatan pemohon / pemohon kedua*
– Surat akuan sumpah / surat pengesahan tidak memiliki rumah atau memiliki rumah yang usang*
– Surat akuan kebenaran pelepasan tuan tanah
– Salinan sijil nikah pemohon
– Borang laporan tapak bergambar
Jika bekerja sendiri:
– Penyata bank 3 bulan terkini
– Pendaftaran Perniagaan (SSM)
– Dokumen sokongan tambahan (jika ada)
Berapa lamakah tempoh kelulusan dan pembinaan RMR?
Mengikut prosedur, maklum balas akan diberikan dalam tempoh tiga (3) bulan. Manakala kelulusan hanya dibuat tertakluk kepada perutukan kewangan tahunan Bagi pembinaan rumah pula, tempoh yang diperuntukan adalah selama lapan belas (18) bulan dari tarikh penyerahan tapak kosong / perjanjian tertakluk kepada termas dan syarat.
Apakah sebab permohonan ditolak?
Antara sebab utama permohonan ditolak adalah:
– Pendapatan seisi rumah melebihi syarat kelayakan
– Telah memiliki rumah yang masih berkeadaan baik
– Tapak cadangan tidak sesuai
– Geran hakmilik mempunyai masalah / sekatan
Bolehkah menggunakan tapak tuan tanah yang telah meninggal dunia?
Tidak boleh, kesemua tuan tanah mestilah hidup dan memberi kebenaran serta tidak boleh mempunyai sebarang sekatan untuk pendaftaran gadaian.
Bolehkah RMR diubahsuai?
Boleh. SPNB hanya akan membina Rumah Mesra Rakyat mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dan ubahsuai yang tidak melibatkan struktur boleh dipertimbangkan melalui permohonan kepada SPNB. Ubahsuai yang berlaku tanpa pengetahuan SPNB adalah di bawah tanggungjawab pemohon.
Siapa yang bertanggungjawab untuk penyediaan tapak dan penyambungan air /elektrik?
Pemohon perlu menyediakan tapak dan membuat penyambungan air dan elektrik. SPNB hanya membina Rumah Mesra Rakyat sahaja.
Bagaimana membuat pembayaran bulanan?
Pemohon Rumah Mesra Rakyat perlu membuka akaun dan membuat bayaran melalui kaunter BSN, Pejabat Pos, JOMPAY, Agen BSN, dan mesin CDM BSN. Pembayaran di Pejabat Cawangan juga boleh dilakukan.
Jika pemohon meninggal dunia, siapa yang perlu bayar bayaran bulanan?
Jika si mati telah diinsuranskan, maka pinjaman tersebut akan ditanggung sepenuhnya oleh pihak Insurans. Jia tidak, pemohon kedua/tuan tanah/pewaris perlu meneruskan pembayaran bulanan.
Penafian
Kami bukanlah wakil mana-mana agensi kerajaan. Ini merupakan maklumat yang kami perolehi daripada website rasmi kerajaan ataupun berita. Mohon rujuk pautan asal untuk maklumat lanjut yang lebih lengkap.
Maklumat yang kami sampaikan berdasarkan info semasa atau bantuan tahunan berulang.
0 ulasan:
Catat Ulasan