Beberapa jam yang lepas, Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) AS telah melaporkan yang syarikat penerbangan United, Delta dan American mengalami gangguan komunikasi akibat daripada kegagalan sistem Microsoft hampir di seluruh dunia.
Isu ini dipercayai bermula daripada syarikat CrowdStrike Holdings, Inc. yang bertanggungjawab membekalkan ciri keselamatan awan siber untuk Microsoft.
Selain itu, Microsoft juga menekankan yang beberapa pengguna perkhidmatan Azure dan Microsoft 365 mungkin akan alami permasalahan ini untuk tempoh masa yang tidak dinyatakan.
Frontier Airlines memberi kenyataan di mana perkhidmatan yang melibatkan tempahan, daftar masuk penerbangan dan akses pas masuk juga terjejas. Perkara yang sama berlaku pada kapal terbang yang berada di udara sehingga terpaksa melanjutkan tempoh penerbangannya sebelum mendarat.
KLIA 2, Malaysia juga mengalami masalah yang sama di mana laporan daripada FMT menyatakan yang lapangan terbang tersebut terjejas dengan isu global ini.
Tidak terkecuali juga, syarikat penerbangan AirAsia yang memberi kenyataan di platform X tentang sistem daftar masuk dan tempahan mengalami masalah yang berkait seperti syarikat penerbangan antarabangsa yang lain.
Tidak terhenti di situ, Keretapi Tanah Melayu (KTM) juga mengeluarkan notis yang mana mereka mengalami gangguan teknikal daripada kemas kini 'CrowdStrike' Microsoft Windows.
Buat masa sekarang, belum diketahui lagi bila masalah ini akan selesai.
Rujukan: CNBC
0 ulasan:
Catat Ulasan