"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.


 


Memaparkan catatan dengan label Pengurusan Jenazah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Pengurusan Jenazah. Papar semua catatan

Sabtu, 5 Februari 2022

Pengurusan Jenazah:Kisah Aneh Mati Tengah Malam

 Kisah Aneh Mati Tengah Malam

==========================


Gambar hiasan

"Abang.. Macam mana nak buat ni?.. Jam dah pukul 11.30mlm... sah-sah la pak imam tido dah.. Tu mak baru meninggal tu nak buat macam mana?"...

Risau... Pening... Takut... semua ada. 

"Cuba la awak mesej..kot-kot belum tido"

"Aduuh.. Tak nak laaa sy bang.. kacau orang tengah malam!" 

Udahnya gaduh depan jenazah mak..andai arwah masih hidup mesti dia sedih...terdetik dalam hati dia....

"sepatutnya anak-anak aku tahu nak buat apa...tapi silap sendiri juga tak  bimbing dan didikan cara nak urus jenazah aku nanti..."

Makin lama jenazah terbiar makin terseksa jenazah tu... urusan pengebumian mesti #cepat diuruskan! 

 Astaghfirullah.. sedihnya 

Alhamdulillah.. Saya kongsikan caranya ya.

===================================

Tutup matanya... kalau tak boleh urutkan pakai minyak keliling mata dan perlahan-lahan tutup matanya.

Ikatkan rahang pakai tali, tangan, betis dan ibu jari kaki.

Jenazah mesti diletak di tempat tinggi seperti katil atau pangkin. Ini memudahkan kita menguruskan jenazah dengan baik... jangan letak atas lantai.

Buang semua pakaian yang dipakai. Kalau perlu gunting maka guntinglah.

Bersihkan anggota tubuh jenazah, khususnya yang mungkin terpalit najis seperti air kencing atau berak. Ini bagi mengelakkan ada bauan yang tidak menyenangkan ketika orang datang menziarah. Lap pakai wet tissue (anti bacteria) .

Tutupi jenazah dengan kain tebal(comforter) dari hujung rambut hingga ke hujung kakinya bagi mengelak aib sebelum meletakkan kain lepas di atasnya.

Baringkan jenazah dengan kakinya mengadap ke arah kiblat. Jika semasa kita hidup, muka kita mengadap kiblat, bila meninggal sebaliknya.

Telefonlah segera waris dan ahli keluarga yang terdekat untuk memaklumkan yang kita baru saja kehilangan orang yang kita kasihi.

Call hospital dan mereka akan hantar pegawai kesihatan untuk sahkan kematian. Waris akan diberi  dokumen pengesahan kematian. Ada 3 salinan.

Pergi buat satu laporan polis memaklumkan berlaku kematian di rumah kita. Jika kes tidak melibatkan sebarang unsur jenazah, pihak polis yang datang akan memberikan kita permit pengkebumian. Tapi kalau ada unsur-unsur jenayah, siasatan lebih teliti dan akan membabitkan pihak hospital untuk post mortem.

Bila sudah ada permit pengkebumian, rujuklah kepada pihak masjid atau surau. Maklumkan kepada mereka. Ini bagi memudahkan pihak Ajk masjid membuat urusan seperti menyuruh pihak penggali kubur menggali lubang, menyediakan tempat mandi dan lain-lain lagi untuk keesokkan harinya.

Jika waris sudah lama sakit dan terbaring di perbaringan, ambil sedikit gaharu atau setanggi dan nyalakan. Ini bagi mengelak bau yang mungkin kurang menyenangkan. Pembakaran ini sedikit sebanyak dapat menutup bau yang ada pada jenazah.

#Terakhir sekali, ini yang paling penting ya.

Memandangkan kematian berlaku di waktu tengah malam,  jangan sesekali membiarkan jenazah sendirian. Memang mereka telah meninggal dunia tetapi roh masih ada di situ lagi.

Berikan tanggungjawab kepada adik beradik untuk jaga secara bergilir-gilir. Bacakan surah Yasin atau ayat suci al-Quran di sisi arwah kerana pahala ini akan terus sampai kepada mereka.  Sementara yang lain mungkin boleh tidur sekejap sementara menunggu hari siang untuk urusan mandi sebelum dikebumikan.

#Save n share ya nota ringkas ni.. Moga memberi manfaat

Credit: Fb Rashidi Al-jawawi