"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.


 


Memaparkan catatan dengan label GSF. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label GSF. Papar semua catatan

Khamis, 2 Oktober 2025

Macam mana nak selamatkan anggota Malaysia dalam Global Sumud Flotilla yang ditahan?

 Macam mana nak selamatkan anggota Malaysia dalam GSF yang ditahan?

Kalau Isewel cuma tahan sekejap (macam Greta Thunberg kena hari tu), kita tak risau sangat. InsyaAllah diorang akan balik selamat.

Tapi kalau Isewel tiba-tiba nak buat gila, tahan lama, heret ke mahkamah bagai, kita kena cari jalan untuk selamatkan diorang.

Benda ni boleh jadi sebab Isewel tengah tertekan, dan mungkin ambil langkah lebih "tegas". 

Diorang tak nak nampak lemah bila makin banyak negara iktiraf Felasteen dan kecam diorang.

Tak mustahil juga rakyat Malaysia dah kena "mark" dan dilayan berbeza daripada warga Eropah yang ditahan.

Kalau betul jadi macam tu, apa boleh kita buat untuk selamatkan rakyat kita?

PBB, NAM, OIC, ASEAN, ABCDEFG semua tu tak payah harap. Undang-undang antarabangsa, mahkamah antarabangsa pun sama: tak beri kesan dalam keadaan ni.

Nak lawan ketenteraan pun kita tak mampu. Protes dan bantahan hanya berkesan kalau boleh diterjemah jadi tekanan nyata.

Jadi, jalan yang ada cuma diplomasi.

Masalahnya, Malaysia tak ada hubungan diplomatik dengan Isewel. 

So memang tak ada ruang nak bercakap. Dan itu juga buat risiko rakyat kita lebih tinggi kalau ditahan.

Dalam keadaan ni, kita cuma boleh harap pada negara Arab/Islam yang ada hubungan diplomatik dengan Isewel: Turki, Mesir, Jordan, UAE, Bahrain.

Saudi dan Qatar ada hubungan tak rasmi tapi tetap signifikan dengan Isewel.

Maghribi, Sudan, Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan ada hubungan rasmi tapi kita boleh abaikan, sebab kita pun tak rapat sangat dengan diorang.

Negara-negara ni memang kita kecam selalu. Tapi sebab ada hubungan diplomasi, diorang ada saluran untuk cakap dengan Isewel.

Isewel tak semestinya tunduk, tapi ada kepentingan bersama yang boleh dijadikan bahan tawar-menawar (bargaining chip).

Eropah pun ada hubungan diplomasi dengan Isewel. Tapi lepas ramai negara iktiraf Felasteen kebelakangan ni, Isewel dah "bengang" dengan Eropah dan mungkin buat tak peduli.

Yang paling penting: Amerika Syarikat.

Hanya Trump je ada pengaruh untuk pujuk Isewel buat benda luar dari kebiasaan. 

Tapi itu pun tak gerenti, sebab Amerika-Isewel ni hubungan simbiotik. Kadang Isewel kena ikut cakap Amerika, kadang Amerika ikut Isewel.

Dan kenal Trump, kalau kita minta tolong dia, mesti dia mintak sesuatu balik. Tak pasal-pasal kita kena "pegang".

Apa pun, jangan kita politikkan krisis ni.

Semua rakyat kena bersatu belakang PMX, sokong usaha beliau selamatkan rakyat kita.

InsyaAllah, semua akan selamat dan balik ke tanah air.

Source