FIQAH PUASA
Bahagian 15
YANG MAKRUH KETIKA PUASA
Telah menyebut olih fuqahak akan beberapa perkara yang makruh dilakukan ketika sedang berpuasa yaitu :
BERKUMUR KETERLALUAN KETIKA BERWUDUK
المبالغة في المضمضة والاستنشاق
Artinya : “Berlebih-lebih ketika memasukkan air ke mulut dan ke hidung ketika berwuduk.”
Hendaklah diketahui ketika orang yang berpuasa mengambil wuduk dia tetap disunatkan memasukkan air ke mulut untuk berkumur dan istinsyaq yaitu masukkan air ke hidung untuk bersihkan hidungnya seperti biasa akan tetapi dimakruhkan baginya melakukan kedua perkara tersebut dengan berlebihan kerana memelihara dari termasuk air ke dalam kerongkong dan had yang batin pada hidungnya.
Berkata Imam Nawawi :
فَإِنْ كَانَ صَائِمًا كُرِهَ أَنْ يُبَالِغَ فِيهِمَا
Artinya : “Maka jika adalah orang yang berwuduk itu sedang puasa dimakruhkan dia berlebih-lebih pada berkumur dan masukkan air ke hidung.” (Kitab Al-Majmu’)
Telah diriwayatkan daripada ‘Asim bin Laqith dari bapanya Rasulullah saw bersabda :
إِذَا تَوَضَّأْتَ فَأَبْلِغْ فِي الِاسْتِنْشَاقِ مَا لَمْ تَكُنْ صَائِمًا
Artinya : “Apabila berwuduk olih kamu maka bersungguhlah pada masukkan air ke hidung selama belum ada kamu sedang berpuasa.” (Hadith riwayat An-Nasaie)
Dan pada riwayat Laqtih bin Soburah :
إذَا تَوَضَّأْت فَأَبْلِغْ فِي الْمَضْمَضَةِ وَالِاسْتِنْشَاقِ مَا لَمْ تَكُنْ صَائِمًا
Artinya : “Apabila kamu berwuduk maka bersungguhlah pada berkumur dan masukkan air ke hidung melainkan bahawa kamu sedang berpuasa.”
Jika orang yang sedang berpuasa melakukan berkumur dan masukkan air ke hidung tanpa berlebih sebagaimana yang diperintahkan di dalam hadith kemudian termasuk air wuduk ke dalam kerongkong atau ke dalam otaknya maka dimaafkan tidak batal puasanya dan jika dia berlebih-lebih ketika melakukan keduanya maka batal puasanya jika termasuk air.
Berkata Syeikh Khatib As-Syarbini :
وَلَوْ سَبَقَ مَاءُ الْمَضْمَضَةِ أَوْ الِاسْتِنْشَاقِ الْمَشْرُوعِ إلَى جَوْفِهِ مِنْ بَاطِنٍ أَوْ دِمَاغٍ فَالْمَذْهَبُ أَنَّهُ إنْ بَالَغَ فِي ذَلِكَ أَفْطَرَ ؛ لِأَنَّ الصَّائِمَ مَنْهِيٌّ عَنْ الْمُبَالَغَةِ كَمَا سَبَقَ فِي الْوُضُوءِ وَإِلَّا أَيْ وَإِنْ لَمْ يُبَالِغْ فَلَا يُفْطِرُ
Artinya : “Dan kalau terlepas air berkumur dan air isytinsaq masuk ke dalam rongganya yang batin atau ke dalam otaknya maka pendapat mazhab bahawasanya jika dia berlebih-lebih pada keduanya nescaya membatalkan puasa dari kerana sungguhnya dilarang dari berlebih-lebih seperti yang telah lalu sebutnya pada cara berwuduk dan jika dia tidak berlebih-lebih maka tidaklah membatalkan puasa.” (Kitab Mughni Al-Muhtaj)
MENCIUM
القُبْلة لِمَن تُحَرِّك شهوته
Artinya : “Mencium bagi orang yang tergerak syahwatnya.”
Dimakruhkan suami mencium isteri atau isteri mencium suami samada yang telah tua atau yang masih muda kerana sabda Nabi saw :
مَنْ حَامَ حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يَقَعَ فِيهِ
Artinya : “Siapa bermain dekat tempat larangan dibimbangi terjatuh ia ke dalam tempat itu.” (Hadith riwayat Ahmad)
Berkata Imam Nawawi :
وتكره القبلة لمن حركت شهوته والأولى لغيره تركها. قلت: هي كراهة تحريم في الأصح
Artinya : “Dimakruhkan mencium bagi seorang yang tergerak syahwatnya dan yang afdhal bagi orang selainnya meninggalkan mencium ini. Kata aku : Mencium itu hukumnya makruh tahrim pada pendapat yang paling sahih.” (Kitab Minhaj At-Talibin)
Maksud menicum yang makruh ini ialah cium bukan kerana menunaikan kehendak nafsu seperti cium kerana hendak pergi berjalan atau pulang dari musafir atau umpamanya.
Ada pun berpeluk cium atau bermain pada bahagian tubuh yang menaikkan syahwat kerana berseronok ketika puasa maka hukumnya adalah haram kerana mungkin akan terjadi keluar mani.
Dan diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. dibenarkan bagi yang tua dan dimakruhkan bagi yang muda.
Diriwayatkan daripada Aisyah r.a. :
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، رَخَّصَ فِي الْقُبْلَةِ لِلشَّيْخِ وَهُوَ صَائِمٌ، وَنَهَى عَنْهَا الشَّابَّ وَقَالَ: الشَّيْخُ يَمْلِكُ إِرْبَهُ، وَالشَّابُّ يُفْسِدُ صَوْمَهُ
Artinya : “Sungguhnya Nabi saw membolihkan pada mencium itu bagi orang yang tua yang sedang berpuasa dan melarang darinya akan orang muda. Dan bersabda : Orang tua itu memiliki dirinya dan orang muda itu akan merosakkan puasanya.” (Hadith riwayat Al-Baihaqi)
Maka yang dibenarkan tanpa makruh itu ialah ketika tiada tergerak syahwatnya dan maksud tergerak syahwat itu ialah timbul keinginan untuk lebih dari itu.
Maka yang afdhal bagi orang yang tidak tergerak syahwatnya ketika mencium bahawa dia tidak melakukannya.
Begitu juga dengan hukum memeluk dan meraba atau menyentuh.
Berkata Syeikh Khatib As-Syarbini :
وَالْمُعَانَقَةُ وَاللَّمْسُ وَنَحْوُهُمَا بِلَا حَائِلٍ كَالْقُبْلَةِ فِيمَا ذُكِرَ
Artinya : “Dan berpelukan dan menyentuh dan seumpama keduanya tanpa berlapik sama hukumnya seperti mencium pada barang yang telah disebut.” (Kitab Mughni Al-Muhtaj)
BERBEKAM
الحجامة، وهي استخراج الدم الفاسد من الجسم بطرق معينة
Artinya : “Berbekam yaitu menuntut keluarkan darah yang rosak dengan jalan tertentu.”
Dan adalah sebab dimakruhkan berbekam ketika sedang berpuasa itu ialah ia akan melemahkan tubuh dan mungkin membawa kepada berbuka.
Dan kepada yang tukang bekam pula kerana dibimbangi terlepas darah bekam ke dalam rongganya.
Telah diriwayatkan daripada Tsabit Al-Bunani beliau berkata :
سُئِلَ أَنَسٌ أَكُنْتُمْ تَكْرَهُونَ الْحِجَامَةَ لِلصَّائِمِ قَالَ لَا إلَّا مِنْ أَجْلِ الضَّعْفِ " رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ
Artinya : Telah disoal akan Anas r.a. : Adakah kamu sekelian memakruhkan berbekam bagi orang yang berpuasa? Berkata Anas : Tidak melainkan dari pihak ia melemahkan badan.” (Riwayat Imam Bukhari)
Berkata Syeikh Zakaria Al-Ansari :
وَجَزَمَ فِي الْمَجْمُوعِ بِأَنَّ: ذَلِكَ خِلَافُ الْأُولَى
Artinya : “Telah memutuskan olih Imam Nawawi pada Kitab Al-Majmu’ dengan bahawa demikian itu menyalahi yang lebih utama.” (Kitab Al-Ghurarul Bahiyyah)
Maksudnya jika tidak berbekam ketika puasa adalah lebih baik.
Dan dikiaskan dengan berbekam itu ialah menderma darah maka makruh ketika tidak berhajat kepadanya kerana ia melemahkan tubuh badan dan adapun jika keadaan memerlukan maka hukumnya adalah harus tidak lagi makruh.
MERASA MAKANAN
ذَوْق الطعام بغير حاجة، خَوْفًا من وصوله إلى جوفه
Artinya : “Merasai makanan tanpa keperluan kerana takut dari masuknya sampai ke perut.”
Berkata Syeikh Zakaria Al-Ansari :
(وَ) تَرْكُ (ذَوْقٍ) لِطَعَامٍ أَوْ غَيْرِهِ خَوْفَ وُصُولِهِ حَلْقَهُ
Artinya : “Dan sunat meninggalkan perbuatan merasa makanan atau lainnya kerana takut termasuknya ke dalam kerongkongnya.” (Kitab Manhaj At-Tullab)
Dan jika ada keperluan seperti mengunyah olih ibu akan makanan yang keras sebelum disuap kepada anaknya yang kecil maka hukumnya adalah harus.
Berkata Syeikh Muhammad Ramli pada Syarah Minhaj :
إنْ احْتَاجَ إلَى مَضْغِ نَحْوِ خُبْزٍ لِطِفْلٍ لَمْ يُكْرَهُ
Artinya : “Jika berhajat kepada mengunyah umpama roti bagi anak kecil nescaya tidak dimakruhkan.” (Kitab An-Nihayah)
Begitu juga jika merasa makanan yang sedang dimasak supaya jadi baik masaknya maka hukumnya tidaklah makruh.
Berkata Syeikh Zakaria Al-Ansari :
تَرْكُ ذَوْقِهِ الطَّعَامَ أَيْ لَا لِغَرَضِ إصْلَاحِهِ وَإِلَّا فَلَا كَرَاهَةَ
Artinya : “(Sunat) tidak merasanya akan makanan artinya tanpa keperluan membaikkan makanan itu dan jika ada tujuan membaikkannya maka tidak makruh.” (Kitab Al-Ghurarul Bahiyyah)
Dan tempat dikatakan tidak batal puasa merasa makanan itu ialah selama tidak ditelannya yaitu diludahkan kembali.
Adapun jika ditelannya maka membatalkan akan puasa sekalipun sedikit.
BERSIWAK YAITU BERSIHKAN MULUT SELEPAS ZUHUR
استعمال السواك بعد الزوال عند الشافعية ورواية عند الحنابلة
Artinya : “Menggunakan alat membersihkan mulut selepas zuhur disisi sebahagian ulamak Syafie dan satu riwayat di sisi ulamak mazhab Hanbali.”
Ada pun bersiwak yaitu membersihkan mulut sebelum waktu zuhur tidaklah dimakruhkan dengan sepakat ulamak.
Dan sebab dimakruhkan selepas zuhur itu kerana sabit pada hadith bau mulut orang puasa itu disukai olih Allah maka dimakruhkan menghilangkannya.
Berkata Imam Nawawi :
قَالَ الشَّافِعِيُّ وَالْأَصْحَابُ يُكْرَهُ لِلصَّائِمِ السِّوَاكُ بَعْدَ الزَّوَالِ هَذَا هُوَ الْمَشْهُورُ وَلَا فَرْقَ بَيْنَ صَوْمِ النَّفْلِ وَالْفَرْضِ
Artinya : “Telah berkata Imam Syafie dan Ashab dimakruhkan bagi orang yang puasa bersiwak. Inilah pendapat yang mahsyur dan tiada beza antara puasa sunat dan fardu.” Kitab Al-Majmu’)
Dan telah berlaku khilaf dikalangan fuqahak pada hukum bersiwak selepas zuhur ini.
Tersebut pada Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyah :
فَذَهَبَ الْحَنَفِيَّةُ وَالْمَالِكِيَّةُ إِلَى أَنَّهُ لاَ بَأْسَ بِالسِّوَاكِ لِلصَّائِمِ فِي جَمِيعِ نَهَارِهِ أَيْ قَبْل الزَّوَال وَبَعْدَ الزَّوَال وَذَهَبَ الشَّافِعِيَّةُ فِي الْمَشْهُورِ عِنْدَهُمْ وَالْحَنَابِلَةُ إِلَى أَنَّهُ يُكْرَهُ لِلصَّائِمِ التَّسَوُّكُ بَعْدَ الزَّوَال سَوَاءٌ كَانَ ذَلِكَ بِسِوَاكٍ يَابِسٍ أَوْ رَطْبٍ لِحَدِيثِ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
Artinya : “Maka telah berjalan olih ulamak mazhab Hanafi dan Maliki kepada tidak mengapa bersiwak bagi orang yang puasa pada sekelian hari samada sebelum zuhur atau selepas zuhur.
Dan telah berjalan olih ulamak mazhab Syafie pada yang masyhur di sisi mereka dan ulamak mazhab Hanbali kepada bahawasanya dimakruhkan bagi yang puasa bersiwak selepas zuhur samada dengan siwak yang kering atau basah kerana hadith Abu Hurairah r.a. dari Nabi saw : Sungguh bau mulut orang yang puasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi. Hadith Imam Bukhari.”
Dan beberapa lagi perkara yang dimakruhkan atas yang puasa seperti menicum suatu yang harum dan yaitu makruh menurut pendapat yang muktamad dan bermain-main kerana mensia-siakan bulan yang mulia yang sepatutnya dipenuhkan dengan amal solih dan mandi hadas selepas masuk waktu subuh supaya berpuasa seorang itu dalam keadaan suci dari hadas.
wallahua’lam
0 ulasan:
Catat Ulasan