FIQAH PUASA
Bahagian 10
SEGALA UZUR YANG MENGHARUSKAN BERBUKA
Kewajipan mengerjakan puasa gugur apabila ada bagi seorang itu uzur-uzur berikut :
1. BERMUSAFIR
Firman Allah Taala :
أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
Artinya : “Atau kamu sekelian sedang bermusafir maka harus berbuka dan ganti akan bilangannya pada hari yang lain.” (Al-Baqarah : 185)
Bermula jarak perjalanan musafir yang membolehkan berbuka ialah jarak yang sama dalam bab sembahyang qasar yaitu antara 85km hingga 90km.
Maka siapa yang bermusafir dia bolih memilih antara berbuka atau meneruskan berpuasa.
Jika perjalanannya tidak memayahkan dirinya seperti menaiki kenderaan yang selesa maka yang afdhal ialah dia meneruskan puasa.
Firman Allah Taala :
وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Artinya : “Dan sungguh kamu sekelian berpuasa itu adalah lebih baik bagi kamu jika ada kamu sekelian mengetahui.” (Al-Baqarah : 184)
Dan jika perjalanannya itu menjadikan dirinya lemah atau memayahkan urusannya maka berbuka itu adalah afdhal baginya. Inilah juga pendapat jumhur ulamak.
Berkata Syeikh Abu Bakar Ad-Dimyathi :
ومحله إن لم يخش ضررا في الحال أو الاستقبال من الصوم، وإلا فالفطر أفضل، لما في الصحيحين أنه - صلى الله عليه وسلم - رأى رجلا صائما في السفر قد ظلل عليه فقال: ليس من البر أن تصوموا في السفر.
Artinya : “Dan berpuasa lebih afdhal bagi orang yang musafir itu ialah selama tidak takutkan mudarat berlaku ketika itu atau berlaku di masa akan datang daripada berpuasa. Jika ditakuti berlaku mudarat maKa berbuka lebih afdhal kerana hadith yang diriwayatkan dalam Bukhari dan Muslim bahawasanya Rasulullah saw melihat akan seorang lelaki berpuasa ketika musafir sungguh telah bersangatan atasnya lalu baginda bersabda : Tidak ada kebaikkan bahawa kamu berpuasa di dalam musafir.” (Kitab I’anah At-Talibin)
Dan pada satu riwayat dari Hamzah bin ‘Amr r.a. Nabi saw bersabda :
هِيَ رُخْصَةٌ مِنْ اللَّهِ، فَمَنْ أَخَذَ بِهَا فَحَسَنٌ، وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَصُومَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ
Artinya : “Berbuka itu satu rukhsah (keringanan) kurnia daripada Allah. Maka siapa yang mengambil keringanan tersebut maka ia adalah elok. Dan siapa yang lebih suka berpuasa maka tidak menjadi kesalahan atasnya.” (Hadith riwayat Imam Muslim)
Dan demikian juga afdhal atas orang yang musafir berbuka dari meneruskan berpuasa jika bimbang jadi lemah badannya dari menyempurnakan tugasnya seperti orang yang menunaikan haji atau pergi berperang.
Berkata Imam Taqiyuddin Ad-Dimasyqi :
وَقَالَ فِي التَّتِمَّة وَلَو لم يتَضَرَّر فِي الْحَال لكنه يخَاف الضعْف لَو صَامَ وَكَانَ فِي سفر حج أَو غَزْو فالفطر أولى
Artinya : Berkata pengarang Kitab At-Tatimmah : Dan jikalau tidak memudaratkan ketika itu akan tetapi takut ia jadi lemah jika berpuasa dan adalah dia dalam musafir haji atau berperang maka berbuka lebih afdhal.” (Kitab Kifayatul Akhyar)
Dan disyaratkan bagi yang bermusafir itu hendaklah dia memulakan perjalannya sebelum terbit fajar dan dalam keadaan berpuasa dan tidak harus dia berbuka sebelum dia keluar dari mukimnya.
Berkata Dr Wahbah Zuhaili :
وبشرط عند الجمهور: أن ينشئ السفر قبل طلوع الفجر ويصل إلى مكان يبدأ فيه جواز القصر وهو بحيث يترك البيوت وراء ظهره
Artinya : “Dan disyaratkan disisi jumhur ulamak bahawa terjadi perjalanan itu sebelum terbit fajar dan sampai ia ke tempat yang sudah harus qasar solat yaitu sekira-kira sudah meninggalkan kediaman orang-orang dibelakangnya.”(Kitab Al-Fiqh Al-Islami)
Orang yang berbuka kerana musafir wajib qadha hari-hari yang dia tinggalkan itu dan tiada fidhyah atasnya.
2. SAKIT BERAT
Firman Allah Taala :
فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيْضًا اَوْ عَلٰى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ اَيَّامٍ اُخَرَ
Artinya : “Maka barangsiapa dikalangan kamu sedang sakit atau bermusafir maka harus dia berbuka dan ganti pada hari yang lain.” (Al-Baarah : 184)
Berkata Imam Ibnu Quddamah :
أَجْمَعَ أَهْلُ الْعِلْمِ عَلَى إبَاحَةِ الْفِطْرِ لِلْمَرِيضِ فِي الْجُمْلَةِ
Artinya : “Telah ijmak para ulamak atas harus berbuka bagi orang yang sakit secara jumlah.” (Kitab Al-Mughni)
Maksud sakit yang membolihkan tidak berpuasa ini ialah sakit yang berat yang jika dia berpuasa maka bolih terjadi hal-hal berikut :
Sakitnya bertambah
Penyakit jadi lambat sembuh.
Jatuh pingsan.
Dapat penyakit yang lain.
Atau bimbang berlaku mudarat atas dirinya.
Menyebut olih Dr Wahbah Az-Zuhaili :
وضابط المرض المبيح الفطر: هوالذي يشق معه الصوم مشقة شديدة أو يخاف الهلاك منه إن صام، أو يخاف بالصوم زيادة المرض أو بطء البرء أي تأخره
Artinya : “Dan tanda sakit yang mengharuskan berbuka itu ialah sakit yang jadi tersangat susahlah berpuasa dengannya atau takut binasa daripadanya jika dia berpuasa atau takut dengan sebab puasa akan bertambah penyakit atau lambat sembuhnya.” (Kitab Al-Fiqh Al-Islami)
Bermula sakit yang sedikit yang bolih ditanggung olih orang yang puasa atau tidak memudaratkan jika berpuasa atau seumpamanya maka tidak mengharuskan berbuka.
Tersebut pada Kitab I’anah At-Talibin :
خرج ما لا يبيحه - كالمرض اليسير، كصداع، ووجع الأذن، والسن - إلا أن يخاف الزيادة بالصوم فيباح له الفطر - كما في النهاية
Artinya : “Keluar olih sakit yang tidak mengharuskan berbuka puasa seperti sakit yang sedikit seperti sakit kepala dan telinga berdengung dan sakit gigi melainkan jika ditakuti akan bertambah sakit dengan sebab berpuasa maka diharuskan baginya berbuka sebagaimana tersebut pada Kitab An-Nihayah.”
Dan adalah harus bagi orang yang berkekalan sakitnya tidak berniat puasa pada malamnya manakala yang sakitnya berselang-selang wajib atasnya berniat puasa pada malamnya dan jika datang sakitnya pada waktu siang harus ia berbuka ketika itu.
Berkata Imam Taqiyuddin Ad-Dimasyqi :
يشْتَرط فِي الْمَرِيض أَن يجب ألماً شَدِيدا ثمَّ إِن كَانَ الْمَرَض مطبقاً فَلهُ ترك النِّيَّة من اللَّيْل
Artinya : “Disyaratkan pada yang sakit itu sakit yang tersangat kemudian apabila berkekalan rasa kesakitannya maka harus baginya meninggalkan berniat puasa dari malamnya.” (Kitab Kifayatul Akhyar)
Berkata Dr Wahbah Az-Zuhaili :
يجوز للمريض والمسافر الإفطار في رمضان، ويجب عليهما القضاء في وقت آخر. والمرض المبيح للفطر في رأي أكثر الفقهاء: هو الذي يؤدي إلى ضرر في النفس، أو زيادة في العلة.
Artinya : “Harus bagi orang yang sakit dan yang sedang musafir berbuka pada Ramadhan dan wajib atas keduanya qadha pada waktu yang lain. Dan sakit yang mengharuskan berbuka itu pada pandangan kebanyakkan fuqahak ialah sakit yang membawa kepada mudarat pada nyawa atau bertambah pada penyakit.” (Kitab Tafsir Al-Munir)
Orang yang berbuka kerana sakit wajib qadha hari-hari puasa yang dia tinggalkan selepas dia sihat dan tiada fidhyah atasnya.
3. HAMIL DAN MENYUSUKAN ANAK
Diharuskan ke atas perempuan yang hamil dan yang menyusu berbuka puasa apabila takut berlaku mudarat ke atas dirinya atau ke atas bayi dalam kandungannya atau bayi yang disusuinya.
Dan tidak disyaratkan menyusu anak sendiri sahaja bahkan termasuk juga menyusu anak susuan.
Dan dalil harus ke atas keduanya berbuka ialah kerana qiaskan atas orang yang sakit dan musafir kerana kesukaran yang dihadapi.
Olih kerana itu jika perempuan yang hamil dan yang menyusu tidak mengalami kesukaran berpuasa maka tiada harus atas keduanya berbuka.
Anas bin Malik r.a. meriwayatkan sebuah hadith bahawasanya Rasulullah saw bersabda :
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ لِلْمُسَافِرِ الصَّوْمَ وَشَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الْحُبْلَى وَالْمُرْضِعِ
Artinya : “Sungguhnya Allah Taala meringankan bagi musafir akan puasa dan separuh dari sembahyang dan diringankan bagi ibu yang hamil dan yang sedang menyusukan.” (Hadith riwayat An-Nasai dan Ibnu Majah)
Perempuan hamil atau yang menyusu yang berbuka kerana tidak larat berpuasa wajib qadha hari-hari puasa yang dia tinggal dan jika dia berbuka kerana khuatirkan anak dalam kandungan atau anak yang sedang menyusu wajib qadha dan bayar fidhyah.
Berkata Imam Ibnu An-Naqib As-Syafie :
[المرضعُ والحاملُ]: ولوْ خافتْ مرضعٌ أوْ حاملٌ على أنفسهما أوْ ولديهما أفطرتا وقضتا، لكن تفديانِ عندَ الخوفِ على الولدِ لكلِّ يومٍ مداً
Artinya : “Perempuan yang menyusu dan yang hamil kalau takut olih perempuan yang menyusu dan yang hamil itu atas kesihatan diri keduanya atau anak keduanya dan berbuka olih keduanya dan qadha atas keduanya akan tetapi keduanya hendaklah membayar fidyah pada masalah takutkan atas anak tersebut bagi setiap hari berbuka fidhyah secupak.” (Kitab ‘Umdah As-Salik)
4. SANGAT LEMAH KERANA TUA ATAU SAKIT YANG TIDAK SEMBUH
Harus dengan ijmak berbuka bagi orang yang telah tua yang sangat lemah dari berpuasa pada sekelian tahun dan begitu juga orang sakit yang sakitnya pada adat tidak diharap akan sembuh.
Firman Allah Taala :
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
Artinya : “Dan atas orang yang sudah tidak ada kemampuan berpuasa hendaklah bayar fidyah kepada orang miskin.” (Al-Baqarah : 184)
Wajib atas keduanya bayar fidyah mengikut bilangan hari yang keduanya tidak berpuasa dan tidak ada qadha atasnya.
Berkata Imam Nawawi :
الشَّيْخُ الْهَرِمُ الَّذِي لَا يُطِيقُ الصَّوْمَ، أَوْ تَلْحَقُهُ بِهِ مَشَقَّةٌ شَدِيدَةٌ، لَا صَوْمَ عَلَيْهِ. وَفِي وُجُوبِ الْفِدْيَةِ عَلَيْهِ، قَوْلَانِ. أَظْهَرُهُمَا: الْوُجُوبُ.
وَيَجْرِي الْقَوْلَانِ فِي الْمَرِيضِ الَّذِي لَا يُرْجَى بُرْؤُهُ
Artinya : “Bermula orang yang tua bangka yang tidak larat berpuasa atau mengenainya olih kesukaran yang bersangatan tidak wajib atasnya berpuasa dan pada wajibnya bayar fidhyah atasnya ada dua pendapat dan pendapat yang azhar ialah wajib. Dan berlaku dua pendapat ini juga pada orang sakit yang tidak ada harapan sembuh.” (Kitab Raudhah At-Talibin)
5. ORANG YANG SANGAT LAPAR DAN SANGAT DAHAGA
Orang yang sedang berpuasa kemudian datang rasa sangat lapar atau sangat dahaga yang bolih memudaratkan kesihatannya jika dia tidak makan dan tidak minum harus atasnya berbuka dan wajib atasnya qadha akan hari yang dia tidak berpuasa itu.
Berkata Syeikh Nawawi :
والعطشان أي حيث لحقه مشقة شديدة لا تحتمل عادة
Artinya : “Dan (harus berbuka) orang yang sangat dahaga sekira-kira mendapat akan kesukaran yang amat yang tidak tertanggung pada adat.” (Kitab Kasyifatussaja)
Firman Allah Taala :
يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
Artinya : “Allah menghendaki dengan kamu sekelian akan kemudahan dan tidak Dia menghendaki dengan kamu sekelian akan kepayahan.” (Al-Baqarah : 185)
Rasulullah saw bersabda :
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
Artinya : “Tidak ada mudarat dan memudaratkan.” (Hadith riwayat Imam Malik)
wallahua’lam
0 ulasan:
Catat Ulasan