Jumaat, 29 Januari 2021

Tiga penerima dos pertama vaksin COVID-19 di Singapura alami alergi

 Tiga daripada lebih 113,000 penerima vaksin COVID-19 di Singapura alami alergi teruk. FOTO AFP

Tiga daripada lebih 113,000 penerima vaksin COVID-19 di Singapura alami alergi teruk. FOTO AFP

SINGAPURA: Lebih 113,000 individu di Singapura menerima dos pertama vaksin COVID-19 keluaran Pfizer-BioNTech manakala lebih 50 individu menerima dos kedua mereka, sekali gus menyempurnakan regimen penuh vaksinasi, setakat 27 Januari lalu.

Antara lebih 113,000 individu yang menerima vaksin itu, 432 kesan sampingan dilaporkan termasuk tiga kes anafilaksis iaitu permulaan reaksi alergi yang teruk.

"Anafilaksis adalah kesan sampingan diketahui namun jarang berlaku terhadap vaksin COVID-19 keluaran Pfizer-BioNTech," kata Pengarah Perkhidmatan Perubatan di Kementerian Kesihatan (MOH), Prof Madya Kenneth Mak dalam kenyataan semalam.

Seperti vaksin lain, Mak berkata, akan terdapat sebilangan kecil individu yang mudah mengalami reaksi alergi yang teruk semasa vaksinasi.

"Kami mengambil langkah berjaga-jaga seperti saringan pravaksinasi dan pemerhatian pasca-vaksinasi bagi memastikan program vaksinasi kami dapat dilaksanakan dengan selamat.

"Kesemua tiga kes anafilaksis menerima rawatan segera dan berada dalam keadaan baik," katanya.

Menurut kenyataan itu, individu terbabit berusia dalam lingkungan 20-an dan 30-an, mengalami pelbagai gejala seperti ruam, sesak nafas, bibir bengkak, sakit tekak dan pening.

"Ketiga-tiga individu terbabit mempunyai sejarah alergi termasuk rinitis alergi dan alergi makanan seperti kerangan namun tidak mempunyai sejarah anafilaksis yang akan mengecualikan mereka daripada menerima vaksin itu," katanya.

Sementara itu, kebanyakan yang lain melaporkan gejala biasa seperti bengkak serta kesakitan di tempat suntikan, demam, sakit kepala, keletihan, sakit badan, pening, rasa mual dan reaksi alergi iaitu gatal, ruam bengkak mata atau bibir.

Meskipun menjangkakan terdapat keperluan seperti ini, MOH berkata, pihaknya akan memperkenalkan satu program bantuan kewangan kecederaan vaksin bagi vaksinasi COVID-19 (VIFAP).

Katanya, ia adalah bantuan kewangan kepada mereka yang terjejas sekiranya berlaku kesan sampingan yang dinilai mempunyai kaitan dengan vaksin COVID-19 yang diberikan di Singapura. - BERNAMA

1 ulasan:

  1. nama saya Redzuan Sarina Binti dari PULAU PINANG,
    MALAYSIA. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Rossa kerana membantu saya mendapatkan pinjaman. selama tiga bulan, saya telah mencari pinjaman untuk melunaskan hutang, setiap orang yang saya temui ditipu dan mengambil wang saya sehingga akhirnya saya melihat kisah Cik Masitah Ayob dan alamat laman web syarikat yang dikongsinya. Syarikat itu kemudian memberi saya pinjaman sebanyak RM470,000 yang saya minta. syarikat juga dapat membantu anda. kerana syarikat itu juga telah menolong beberapa rakan saya yang lain. Sekiranya anda memerlukan bantuan kewangan, sila hubungi syarikat ROSSA FINANCE melalui e-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Syarikat itu tidak tahu bahawa saya melakukan ini dengan menyebarkan niat baik syarikat kepada saya, tetapi saya merasakan saya harus membagikannya kepada anda semua untuk membebaskan diri daripada penipu, berhati-hati dengan peniru dan hubungi syarikat pinjaman yang betul. Di bawah ini adalah kata-kata semangat bagi mereka yang mencari pemberi pinjaman swasta yang jujur ​​dan jujur.
    "jika anda memerlukan pinjaman untuk membayar kredit dan hutang? Adakah anda memerlukan kewangan untuk menubuhkan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menjalankan projek besar? Adakah anda memerlukan pinjaman kuliah? Adakah anda memerlukan dana untuk pelbagai tujuan lain?" ? Inilah e-mel saya untuk sebarang pertanyaan mengenai ibu rossa,
    e-mel saya: redzuansarinabinti2020@gmail.com
    nombor saya + 601616345654
    E-mel ibu rossa: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    syarikat rossa Call / text / WhatsApp: +1 (213) -315-3118
    Laman web: www.rossastanleyloan.org
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor

    BalasPadam