Rabu, 5 Jun 2024

Pegawai kanan JAIPs dan imam masjid kaut RM1.18 juta uruskan pendaftaran pernikahan

 

Suspek utama yang juga pegawai kanan JAIPs serta dua lagi suspek termasuk seorang imam masjid di Kangar dibawa keluar dari pekarangan Mahkamah Kangar oleh anggota SPRM Perlis. FOTO: NSTP

KANGAR: Seorang pegawai kanan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (JAIPs) dan imam sebuah masjid di sini antara tiga individu yang direman kerana disyaki menerima suapan berjumlah RM1,183,140 dalam pengurusan pendaftaran pernikahan di Perlis.

Kejadian berlaku sejak April 2022 sehingga Jun tahun lalu.

Seorang lagi suspek ialah anak kepada imam itu.

Ketiga-tiga mereka ditahan reman lima hari sehingga Ahad ini (9 Jun).

Suspek usia antara 25 hingga 52 tahun ditahan anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Perlis di beberapa lokasi berasingan di Kangar semalam.

Perintah reman dikeluarkan oleh Majistret Ana Rozana Mohd Nor selepas ketiga-tiganya dibawa ke Mahkamah Majistret Kangar hari ini.

Sumber SPRM berkata suspek utama yang bertugas sebagai penjawat awam berusia 45 tahun itu ditahan di pejabatnya di JAIPs sekitar jam 4.10 petang.

Manakala dua lagi suspek ditahan di Pejabat SPRM Perlis di Kangar pada jam 6 hingga 6.15 petang selepas dipanggil untuk memberi keterangan.

Menurut sumber itu, suspek utama dipercayai bekerjasama dengan dua lagi suspek iaitu imam masjid dan anak kepada imam masjid itu yang juga pemilik sebuah syarikat yang bertindak sebagai perunding dalam menguruskan urusan pernikahan di Perlis.

Tambah sumber itu lagi, siasatan awal mendapati bagi setiap permohonan nikah terutama bagi pasangan yang bernikah di Thailand dan mahu mendaftarkan pernikahannya itu semula di negara ini akan berhubung dengan syarikat yang dimiliki oleh suspek ketiga yang juga anak kepada imam masjid itu.

Syarikat yang beroperasi di Kangar ini kemudian akan meminta pasangan yang mahu mendaftarkan pernikahan itu semula bayaran wang sekitar RM5,000 sebagai wang pendaftaran pernikahan itu.

Sumber turut memaklumkan daripada jumlah itu, RM2,000 akan dibayar kepada suspek utama yang bertugas di JAIPs sebagai wang denda terhadap pasangan terbabit kerana bernikah di Thailand.

Manakala baki daripada jumlah itu pula akan dibahagi-bahagikan antara ketiga-tiga suspek membabitkan akaun peribadi milik penjawat awam dan imam masjid serta akaun syarikat milik suspek ketiga.

Kesemua suspek disyaki terbabit dalam urusan pendaftaran pernikahan yang tidak mengikut prosedur yang ditetapkan seperti pasangan tidak bermastautin mengikut tempoh seperti sepatutnya.

Tambahnya, siasatan juga mendapati terdapat juga kesalahan pasangan tidak hadir dan tidak dicatatkan dalam buku daftar pernikahan selain tidak melalui Mahkamah Syariah.

Sumber itu berkata, suspek utama dipercayai mengaut keuntungan lebih RM1 juta dalam akaun peribadinya hasil urusan berkenaan yang dijalankan bermula April 2022 hingga Jun tahun lalu.

Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.

Suspek diwakili peguam, Syed Muhammad Anwar Syed Lokman Hakim dan Zuhair Ahmad Zakuan.

-buletintv3.my

0 ulasan:

Catat Ulasan