Isnin, 24 Jun 2024

Bayar balik segera wang RM24.2 juta yang dicuri - Bank Negara

 Foto suspek yang dikatakan terbabit dengan siasatan kehilangan RM24.2 juta daripada beberapa akaun simpanan tetap pengguna.

Foto suspek yang dikatakan terbabit dengan siasatan kehilangan RM24.2 juta daripada beberapa akaun simpanan tetap pengguna.

KUALA LUMPUR: Semua pemegang akaun yang terjejas dalam kes kehilangan wang daripada beberapa akaun simpanan tetap membabitkan kerugian berjumlah RM24.2 juta, perlu mendapat bayaran balik dengan segera, kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Pada masa sama, bank pusat itu turut memandang serius semua laporan berkaitan pengeluaran wang tunai tidak sah secara besar-besaran yang membabitkan pekerja institusi kewangan dan pihak luar.

"Integriti individu yang bekerja dengan institusi kewangan adalah perkara yang amat penting," kata BNM kelmarin sebagai menjawab pertanyaan Bernama berhubung perkembangan kes berkenaan.

Hingga kini, polis sudah menahan 14 individu, termasuk empat kakitangan bank bagi membantu siasatan kes itu.

Polis menerima empat laporan daripada pemilik akaun dan kakitangan bank pada awal Jun lepas di Petaling Jaya, Selangor, selepas mangsa menyedari pengeluaran wang mencurigakan yang dilakukan secara tunai di Kota Kinabalu membabitkan beberapa akaun simpanan tetap.

Menjelaskan selanjutnya, BNM turut menegaskan bahawa semua institusi kewangan perlu melaksanakan kawalan yang kukuh untuk melindungi dana pelanggan serta integriti sistem kewangan.

"Ini termasuk sebagai contoh, keperluan untuk institusi kewangan menguatkuasakan kod etika yang kukuh.

"Institusi kewangan juga perlu menjalankan pemeriksaan menyeluruh dan saringan terhadap bakal pekerja sebelum menerima mereka untuk berkhidmat," katanya.

Malah, BNM berkata, individu yang mempunyai rekod kesalahan serta tidak jujur adalah dilarang daripada berkhidmat dengan mana-mana institusi kewangan.

Bank pusat itu turut mengingatkan mana-mana institusi yang terbabit dalam siasatan berkaitan untuk memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa dan bertindak mengambil tindakan tatatertib yang tegas berdasarkan hasil siasatan dalaman.

"BNM juga menasihatkan pengguna untuk segera melaporkan sebarang transaksi tidak sah atau mencurigakan kepada bank masing-masing atau Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) di talian 997 sebaik menyedari kejadian itu selain laporan kepada pihak polis," katanya. – BERNAMA

0 ulasan:

Catat Ulasan