Isnin, 24 Jun 2024

'Isu saham MAHB tak sama dengan kilang berkaitan Blackrock di Kedah, Kelantan'

 malaysiakini.com

Zarrah Morden
Diterbitkan: Jun 24, 2024 8:21 PM
Ahli Parlimen Machang Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal kewujudan kilang berkaitan Blackrock di Kedah dan Kelantan tidak boleh disamakan dengan perancangan pengambilalihan Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB).

Menurutnya, pelaburan Blackrock di Malaysia adalah kecil dan bersifat pasif, berbeza dengan rancangan penjualan MAHB yang akan membolehkan Global Infrastructure Partners (GIP) - syarikat yang akan diambilalih Blackrock - memiliki pengaruh dalam pengurusan 39 lapangan terbang di seluruh negara.

"Kerisauan yang kami bangkitkan berkenaan (urus niaga) MAHB adalah atas dasar strategik, melangkaui soal kewangan.

"Ia tentang kemampuan kawalan GIP dan Blackrock ke atas lapangan terbang kita untuk suatu tempoh masa, khususnya apabila berkaitan hal-hal pengurusan dan teknikal lapangan terbang kita," katanya yang juga ketua Pemuda Bersatu kepada Malaysiakini.

Hari ini, Naib Presiden PKR Nik Nazmi Nik Ahmad mencabar PN untuk menutup kilang-kilang berkaitan Blackrock di Kedah dan Kelantan - dua negeri yang ditadbir gabungan itu.

Nik Nazmi tidak menyebut secara khusus kilang yang dimaksudkannya, namun Boeing - di mana Blackrock memiliki pegangan di dalamnya - ada kilang di Kedah manakala subsidiarinya, Agnico Eagle Mines ada pegangan dalam sebuah syarikat perlombongan di Kelantan.

Blackrock menjadi tumpuan selepas Khazanah Nasional pada 15 Mei lalu mengumumkan ia akan menubuhkan konsortium dengan Abu Dhabi Investment Authority dan GIP - menerusi GIP Aurea Pte Ltd - untuk membeli saham MAHB.

Pengaruh Amerika Syarikat

Selain kawalan yang bakal diperoleh GIP ke atas lapangan terbang di Malaysia, Wan Ahmad Fayhsal turut menyuarakan kebimbangan urus niaga itu memiliki kesendengan politik terhadap Amerika Syarikat.

Dia merujuk laporan Reuters pada 6 Jun lalu, berkenaan hasrat Amerika Syarikat untuk meningkatkan pengaruhnya di rantau Asia Pasifik menerusi Rangka Kerja Ekonomi Indo-Pasifik Bagi Kemakmuran (Ipef), di tengah ketegangan dengan China.

"Kami hanya mahu kerajaan membatalkan urus niaga itu yang boleh melepaskan aspek pengurusan dan teknikal dalam pengurusan lapangan terbang kepada GIP dan Blackrock, yang ditampilkan sebagai pemacu untuk Ipef dalam mendepani Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) China di Malaysia dan Asean," katanya lagi.

[Baca berita asal]

0 ulasan:

Catat Ulasan