Ahad, 23 Jun 2024

(1957) Filem ‘Pontianak’ merupakan filem seram Melayu pertama dalam bentuk hitam putih yang dihasilkan dalam sejarah perfileman Melayu


 (1957) Filem ‘Pontianak’ merupakan filem seram Melayu pertama dalam bentuk hitam putih yang dihasilkan dalam sejarah perfileman Melayu dan diarahkan oleh B. N Rao pada tahun 1957. 

Selepas ditayangkan di 2 Negara; Singapura dan Malaysia, filem ini telah mendapat sambutan luar biasa peminat-peminat filem Melayu yang menonton kisah mengenai wanita yang terlanggar sumpahan dan menjelma menjadi Pontianak. 

Disebabkan mendapat sambutan luar biasa, filem tersebut mendapat tayangan  selama 3 bulan. 

Setelah itu, filem ‘Pontianak’ kemudian disambung untuk 2 lagi filem baru yang seterusnya; ‘Dendam Pontianak’ (1957) dan ‘Sumpah Pontianak’ (1958). 

2 filem sekuel Pontianak ini masih diarahkan oleh B. N Rao. Namun sayangnya, diceritakan bahawa filem-filem Pontianak tersebut dikategorikan sebagai HILANG kerana reel filemnya telah dibuang oleh seorang pemilik studio atas beberapa sebab. Atas sebab apa tu ya? 

Maria Menado merupakan pelakon wanita pertama yang melakonkan watak Pontianak bagi ketiga-tiga filem tersebut. Menerusi tiga filem tersebut, beliau perlu melakonkan 3 watak sekaligus; sebagai wanita cantik, menjadi wanita hodoh dan menjelma menjadi Pontianak. Watak ikonik tersebut juga telah mencipta kemasyhuran buat Maria Menado sebagai salah seorang seniwati handalan. 

Beberapa tahun kemudian, industri perfileman melayu kemudian terus menghasilkan beberapa buah filem seram yang menjadikan Pontianak sebagai watak/subjek utama dan dilakonkan oleh beberapa orang pelakon-pelakon wanita termasuk yang malar segar di era terkini adalah lakonan Maya Karin.

Sumber: Facts.bn

Credit 

#FoIMPAK  

#FilemMelayu 

#FilemHilang?

0 ulasan:

Catat Ulasan