Jumaat, 9 Ogos 2024

"Angkasawan Terkandas di ISS Akibat Masalah Kapal Starliner Boeing"

 "Angkasawan Terkandas di ISS Akibat Masalah Kapal Starliner Boeing"

Masyaallah, sungguh mengagumkan kuasa Allah SWT yang telah menciptakan alam semesta yang luas ini. Dalam keajaiban ciptaan-Nya, manusia telah diberi akal dan kemampuan untuk menjelajahi angkasa lepas. Namun, kita juga diingatkan akan keterbatasan kita sebagai makhluk-Nya.

Ini terbukti dalam situasi terkini yang melibatkan dua angkasawan NASA, Barry Wilmore dan Sunita Williams. Mereka kini terkandas di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), dalam misi yang sepatutnya hanya berlangsung beberapa minggu. Atas kehendak Allah, mereka mungkin terpaksa tinggal di ISS sehingga awal 2025, menunjukkan bahawa segala perancangan manusia tertakluk kepada ketentuan-Nya.

Masalah ini berpunca daripada kerosakan teknikal pada kapal Starliner milik Boeing. Antara masalah yang dihadapi ialah kebocoran helium dan kegagalan beberapa pendorong kapal.

NASA kini menghadapi cabaran untuk membawa pulang kedua-dua angkasawan tersebut ke Bumi. Mereka sedang menimbang dua pilihan. Pilihan utama ialah menggunakan Starliner seperti yang dirancang. Pilihan kedua ialah menggunakan kapal Crew Dragon dari SpaceX sebagai alternatif.

Kebarangkalian angkasawan tidak dapat kembali ke Bumi sehingga 2025 adalah tinggi, dianggarkan sekitar 70-80 peratus. Ini berdasarkan kenyataan NASA bahawa pembaikan dan pengujian Starliner akan memakan masa yang lama. Walau bagaimanapun, angka ini boleh berubah bergantung pada perkembangan situasi dan keputusan yang akan diambil oleh NASA.

Starliner telah menjalani beberapa ujian tanpa kru sebelum ini. Namun ujian-ujian tersebut juga menghadapi masalah teknikal. Walaupun Boeing telah membuat beberapa pembaikan, masalah baru dalam misi terkini ini menimbulkan kebimbangan tentang kebolehpercayaan kapal tersebut untuk misi jangka panjang.

NASA dijangka akan mengumumkan keputusan muktamad tentang kaedah membawa pulang angkasawan tersebut pada pertengahan Ogos 2024. Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman web NASA atau Space.com yang kerap menyediakan kemas kini tentang misi angkasa. Wallahu a'lam.

Situasi ini memberi peluang kepada saintis dan jurutera NASA untuk mengkaji prestasi Starliner di angkasa dengan lebih mendalam. Maklumat ini penting untuk memastikan keselamatan misi berawak pada masa hadapan.

Alhamdulillah, segala yang berlaku di alam semesta ini menunjukkan walaupun kita dah buat 101% persediaan, bukan semua perkara dapat mengikut rancangan kita. Situasi ini juga mengingatkan kita akan kebesaran Allah dan betapa kecilnya kita di hadapan-Nya. Semoga Allah melindungi para angkasawan tersebut dan memberi petunjuk kepada para saintis dalam menyelesaikan masalah ini. Sesungguhnya, hanya Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Source 

0 ulasan:

Catat Ulasan