Sabtu, 3 Ogos 2024

Isu Keberanian Salah Seorang Imam Masjidil Haram Berdoa Utk Palestin/Gaza Dlm Khutbah di Hari Arafah

 Isu Keberanian Salah Seorang Imam Masjidil Haram Berdoa Utk Palestin/Gaza Dlm Khutbah di Hari Arafah‏

Terjemahan di bawah 👇

Mohamad Khalil Assoum

ليس دفاعا عن المعيقلي، ولكن  تذكيراً بواجب الأمة.

ليس سهلا أن يقف العالم أو الفقيه أو الخطيب ليقول كلمة الحق في وجه سلطان جائر. 

إنه أعظم الجهاد، كما أخبرنا نبينا صلى الله عليه وسلم. 

ولا يُقْدِم عليه إلا سيّدٌ في إيمانه ويقينه وثباته.

يعلم تمام العلم أنه قد يدفع ثمن كلمته الحرة من حريته أو دمه،  

وأنه سيكون وحيداً دون أن تناصره الأمة،

فإذا قتله السلطان الجائر، كان سيّداً من أسياد الشهداء.

■■ الخضوع للسلطان ثقافة في أمتنا. 

في كل تاريخنا الإسلامي 

لم تتحرك الشعوب لنصرة علماء الحق عندما يتعرضون للقتل أو للسجن أو للتعذيب على يد السلطان.

شعوبنا تربت على الخضوع للسلطان، بسبب توظيف آيات وأحاديث الطاعة لولي الأمر (ظلماً وعدوانًا)  لتكون في خدمة الاستبداد والظلم والتفرد بالحكم،

واليوم تقوم المدرسة المدخلية بترسيخ هذه الفكرة في شعوبنا الإسلامية،

فطاعة ولي الأمر واجبة، حتى لو أكل مالنا وجلد ظهرنا!

شعوبنا لم تنشأ على ثقافة مواجهة الظلم والضرب على يد الظالمين،

شعوبنا تربّت على أن الرجل العالم أو الفقيه عليه أن يُحارب الظلم لوحده، ويتلقى مصيره لوحده، فإذا لم يفعل، سلقته ألسنتها الحداد بكل صفات النفاق والكذب والتسلق والمداهنة!

وإذا فعل، تتركه لمصيره حتى يلقى ربه شهيداً، ثم تجعله أيقونة تاريخية، فتُقْبِل على إرثه الفكري، وتُمَجّد به وتُعلي من شأنه، وتجعله إماماً من أئمة الهُدى. 

بدءًا من خذلان الأمة للحسين رضي الله عنه في مواجهة يزيد، ووصولًا إلى أيامنا هذه.

🍁دعونا نستذكر بعض هؤلاء الأسياد الكبار: 

- الإمام أبو حنيفة النعمان، مات في سجن الخليفة المنصور بعد أن رفض تولي القضاء، ولم تفعل الأمة له شيئاً.

- الإمام محمد بن إدريس الشافعي، سيق إلى هارون الرشيد مكبلًا بالأغلال في يديه وعنقه بتهمة أنه من العلويين (أتباع علي رضي الله عنه) المعارضين لحكم العباسيين، دون أن تفعل له الأمة شيئاً.

- الإمام أحمد بن حنبل، تعرّض للتعذيب الشديد على يد الخليفة العباسي المأمون  المعتزلي، وسُجن لسنوات، ولم يخرج من السجن إلا بعد أن مات الخليفة الظالم.

- الإمام البخاري، هو إمام الحديث النبوي، الذي اصطفاه الله تعالى ليكون سبباً لإنقاذ السنة النبوية من الكذب والتدليس والوضع والرواية الضعيفة، ورغم ذلك، غضب عليه الأمير آنذاك، وأمر بإخراجه من نيسابور، فلم يجرؤ أحد أن يودعه بعد أن ملأها علماً ونوراً. لم يودعه إلا شخص واحد! وانتقل بعدها إلى سمرقند، ومرض فيها ثم توفاه الله.

- شمس الأئمة  السرخسي،بسبب فتوى بعدم صحة زواج الأمير من عتيقته إلا بعد انقضاء عدتها، سجنه الأمير ١٥ سنة! ومن سجنه في بئر عميق أملى على تلامذته كتابه المبسوط في الفقه الحنفي ١٥ مجلداً، وتلامذته كانوا يتلقون عنه، ولا يفعلون شيئاً لإخراجه من السجن. 

- شيخ الإسلام ابن تيمية، دخل السجن عدة مرات بسبب آرائه الفقهية، وتوفي فيه، دون أن تفعل الأمة له شيئاً. 

🍁هؤلاء جميعاً وغيرهم كثير،  تحولوا بفضل الله إلى أئمة كبار ترجع إليهم الأمة في كل علومها، لكن في محنتهم، كانت الأمة تتفرّج عليهم. 

🍁في أيامنا: 

- تم إعدام سيد قطب صاحب الظلال على يد عبد الناصر ظلماً وعدواناً، ولم يفعل له الشعب المصري شيئاً.

- هناك مئات بل آلاف العلماء المسجونين في سجون حكام العرب، 

ماذا فعلت لهم الأمة؟

لا شيء،

تنتظر موتهم، لتجعلهم أئمة كالعادة، أو تُمجّد ذكرهم وسيرتهم.

هذه مشكلة ثقافية في أمتنا،

إن سكت العالم أو الفقيه وصفوه بالجبن، 

وإن خضع وصفوه بالنفاق، 

وإن قال كلمة الحق خذلوه، 

 ولا يُعْلونَ من شأنه إلا بعد موته أو انتهاء محنته بفضل الله عليه.

لذلك، 

كلمة الحق في أمتنا، هي قرار فردي، ولم تكن يوماً قراراً جماعيًّا.

قد يتحول القرار الفردي إلى قرار جماعي، لكن بعد أن يدفع الفرد ثمنها من حريته ودمه. 

وفي الغالب لا تتحول، بل يمضي العالِمُ والفقيه إلى ربه شهيداً، ثم يصبح رمزاً أو إماماً نقوم بتدريس سيرته في مناهج كلية الشريعة عل أنه عَلَمٌ من أعلام النبلاء.

نبينا صلى الله عليه وسلم علمنا أن مواجهة الظالم يجب أن تكون مواجهة على مستوى الأمة لا على مستوى الفرد فقال:-

(إذا رأيْت أمّتي تهاب فلا تقول للظالم يا ظالم فقد تُوِدّع منهم). صححه الحاكم 

وقال:- (ولتَأْخُذُنَّ عَلَى يَدِ الظَّالِمِ، ولَتَأْطرُنَّهُ عَلَى الْحَقِّ أَطْرًا، ولَتَقْصُرُنَّهُ عَلَى الْحَقِّ قَصْرًا، أَوْ لَيَضْرِبَنَّ اللَّه بقُلُوبِ بَعْضِكُمْ عَلَى بَعْضٍ، ثُمَّ ليَلْعَنكُمْ كَمَا لَعَنَهُمْ). رواه أَبُو داود والترمذي

فمتى ستتحول كلمة الحق إلى ثقافة عامة في أمتنا؟

          محمد خليل أسوم

Mohamad Khalil Assoum

Bukan untuk membela al-Mu'aiqili, tetapi untuk mengingatkan kewajiban umat.

Bukanlah mudah bagi seorang ulama, ahli fiqh, atau khatib untuk menyatakan kebenaran di hadapan seorang penguasa yang zalim. Ini adalah jihad yang terbesar, seperti yang diberitakan oleh Nabi kita SAW. 

Dan hanya mereka yang sangat kuat iman, keyakinan, dan ketabahannya yang mampu melakukannya.

Mereka sepenuhnya menyadari bahawa mereka mungkin akan membayar harga kebebasan mereka atau darah mereka untuk kata-kata bebas mereka,  

dan bahawa mereka akan sendirian tanpa sokongan daripada umat,

maka jika penguasa yang zalim membunuh mereka, mereka akan menjadi pemimpin para syuhada.

■■ Tunduk kepada penguasa adalah budaya dalam umat kita. 

Dalam seluruh sejarah Islam kita 

umat tidak bangkit untuk membela ulama yang benar ketika mereka dibunuh atau dipenjara atau disiksa oleh penguasa.

Umat kita telah dibesarkan untuk tunduk kepada penguasa, disebabkan oleh penyalahgunaan ayat-ayat dan hadith-hadith tentang ketaatan kepada pemimpin (secara zalim dan tidak adil) untuk melayani kezaliman dan monopoli kekuasaan,

dan hari ini, sekolah Madkhalisme memperkukuh idea ini dalam kalangan umat Islam kita,

bahawa ketaatan kepada pemimpin adalah wajib, walaupun dia mengambil harta kita dan memukul belakang kita!

Umat kita tidak dibesarkan dengan budaya menghadapi kezaliman dan memukul tangan para penzalim,

umat kita dibesarkan dengan keyakinan bahawa ulama atau ahli fiqh mesti melawan kezaliman seorang diri, dan menerima nasibnya seorang diri, maka jika dia tidak melakukannya, lidah mereka akan mencercanya dengan semua sifat munafik, pembohong, mendaki dan berpura-pura!

Dan jika dia melakukannya, mereka akan meninggalkannya untuk nasibnya sehingga dia menemui Tuhannya sebagai syahid, kemudian menjadikannya ikon sejarah, mereka akan merujuk kepada warisan intelektualnya, mengagungkan dan menjunjungnya, dan menjadikannya pemimpin dalam petunjuk.

Bermula dengan pengkhianatan umat kepada Hussein RA dalam menghadapi Yazid, hingga ke zaman kita ini.

🍁 Mari kita kenang beberapa pemimpin besar ini:

- Imam Abu Hanifah al-Nu'man, meninggal dalam penjara Khalifah al-Mansur setelah menolak menjadi hakim, dan umat tidak melakukan apa-apa untuknya.

- Imam Muhammad bin Idris al-Shafi'i, dibawa kepada Harun al-Rashid dalam keadaan terbelenggu dengan rantai di tangannya dan lehernya atas tuduhan bahawa dia adalah dari kalangan Alawiyin (pengikut Ali RA) yang menentang pemerintahan Abbasiyyah, tanpa umat melakukan apa-apa untuknya.

- Imam Ahmad bin Hanbal, mengalami penyiksaan yang berat di tangan Khalifah Abbasiyyah al-Ma'mun yang beraliran Muktazilah, dan dipenjara selama bertahun-tahun, dan hanya dibebaskan setelah Khalifah yang zalim meninggal.

- Imam al-Bukhari, dia adalah Imam Hadis Nabi, yang dipilih oleh Allah SWT untuk menyelamatkan sunnah Nabi dari pembohongan, penipuan, dan riwayat yang lemah, meskipun begitu, seorang emir marah kepadanya dan memerintahkan agar dia diusir dari Nisabur, tidak ada yang berani mengucapkan selamat tinggal kepadanya setelah dia memenuhi kota itu dengan ilmu dan cahaya. Hanya seorang yang berani mengucapkan selamat tinggal! Dia kemudian pindah ke Samarkand, jatuh sakit di sana dan kemudian meninggal dunia.

- Shams al-A'immah al-Sarakhsi, kerana fatwa bahawa pernikahan emir dengan bekas hambanya tidak sah kecuali setelah iddahnya berakhir, dia dipenjara oleh emir selama 15 tahun! Dari dalam penjara di dalam sumur yang dalam, dia mendiktekan kepada murid-muridnya kitabnya "al-Mabsut" dalam fiqh Hanafi sebanyak 15 jilid, dan murid-muridnya hanya menerima ilmu darinya tanpa berusaha membebaskannya dari penjara.

- Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah, dipenjarakan beberapa kali kerana pendapat fiqhnya, dan meninggal dalam penjara, tanpa umat melakukan apa-apa untuknya.

🍁 Kesemua mereka dan ramai lagi, dengan izin Allah, menjadi para pemimpin besar yang dirujuk oleh umat dalam semua ilmu mereka, tetapi dalam penderitaan mereka, umat hanya menjadi penonton.

🍁 Pada zaman kita:

- Sayyid Qutb, penulis "Fi Zilal al-Qur'an" dihukum mati oleh Gamal Abdel Nasser secara zalim, dan rakyat Mesir tidak melakukan apa-apa untuknya.

- Ada ratusan bahkan ribuan ulama yang dipenjarakan di penjara-penjara penguasa Arab,

apa yang umat lakukan untuk mereka?

Tidak ada,

mereka menunggu kematian mereka, untuk menjadikan mereka pemimpin seperti biasa, atau mengagungkan ingatan dan kisah mereka.

Ini adalah masalah budaya dalam umat kita,

Jika ulama atau ahli fiqh berdiam diri, mereka akan dicap pengecut,

jika mereka tunduk, mereka akan dicap munafik,

jika mereka menyatakan kebenaran, mereka akan dikhianati,

dan mereka hanya akan dijunjung tinggi setelah kematian mereka atau setelah penderitaan mereka berakhir dengan izin Allah.

Oleh itu,

kata-kata kebenaran dalam umat kita adalah keputusan individu, dan tidak pernah menjadi keputusan kolektif.

Keputusan individu mungkin berubah menjadi keputusan kolektif, tetapi setelah individu itu membayar harganya dengan kebebasan dan darahnya.

Dan dalam kebanyakan kes, ia tidak berubah, tetapi ulama atau ahli fiqh itu akan pergi kepada Tuhannya sebagai syahid, kemudian menjadi simbol atau pemimpin yang kita ajarkan kisahnya dalam kurikulum fakulti syariah sebagai seorang tokoh yang mulia.

Nabi kita SAW mengajarkan kita bahawa menghadapi penzalim mesti dihadapi oleh umat, bukan individu. Beliau berkata:

(Jika kamu melihat umatku takut mengatakan kepada penzalim, "kamu zalim," maka kamu telah mengucapkan selamat tinggal kepada mereka). Sahih oleh al-Hakim

Dan beliau berkata: (Kamu hendaklah memegang tangan penzalim, membawanya kepada kebenaran dengan tegas, atau Allah akan memukul hati sebahagian kamu terhadap yang lain, dan kemudian melaknat kamu seperti Dia melaknat mereka). Diriwayatkan oleh Abu Dawud dan al-Tirmidzi.

Bilakah kata-kata kebenaran akan menjadi budaya umum dalam umat kita?

Mohamad Khalil Assoum

Link khutbah: https://www.youtube.com/watch?v=9hnXCynrsk0

Source 

0 ulasan:

Catat Ulasan