Selasa, 30 Julai 2024

Pulau Bouvet terpencil yang jauh dari manusia

 Pulau terpencil yang jauh dari manusia

Pulau Bouvet terletak di Lautan Atlantik Selatan, kira-kira 1,800 kilometer dari daratan terdekat. Pulau ini pertama kali dilihat oleh penjelajah Perancis Jean-Baptiste Charles Bouvet pada 1 Januari 1739, semasa mencari benua selatan. Disebabkan koordinat yang salah, pulau itu tidak terletak lagi sehingga 1808 oleh pemburu paus British James Lindsay.

Pulau Bouvet milik Norway. Pada tahun 1927, Norway menuntut pulau itu semasa Ekspedisi Norway Pertama yang diketuai oleh Harald Horntvedt. Pengilhakan ini telah diiktiraf secara rasmi pada tahun 1930, meneruskan tradisi penerokaan kutub Norway yang telah lama wujud. Pulau ini telah diisytiharkan sebagai rizab alam semula jadi pada tahun 1971 untuk melindungi persekitarannya yang unik.

Pulau ini tidak berpenghuni dan tiada kehadiran manusia yang kekal. Norway mengekalkan stesen cuaca automatik, tetapi akses terhad untuk melindungi persekitaran yang rapuh.

Pulau Bouvet terletak di hemisfera selatan. Ais krim (glasier) membentuk 93% daripadanya. Di tengah-tengah pulau itu terdapat kawah yang dipenuhi ais dari gunung berapi aktif, yang dikenali sebagai Dataran Tinggi Wilhelm II. Menurut beberapa data terdapat tasik lava cair di pulau itu.

Pulau ini dianggap sebagai kawasan pembiakan penting untuk burung laut seperti penguin, dan ia adalah salah satu pulau paling terpencil di dunia.

Pulau ini terletak 1,700 km di utara pantai Puteri Astrid di Tanah Ratu Maud di Antartika.

 Dan 1,900 km ke timur Kepulauan Sandwich Selatan.

Dan 1845 km ke selatan Pulau Goch.

2600 km barat daya pantai Afrika Selatan.

 Keluasannya ialah 49 km². 93% permukaan pulau dilitupi oleh glasier.

Credit 

0 ulasan:

Catat Ulasan