Rabu, 31 Januari 2024

Rumah kampung di Selangor dikenakan cukai pintu bermula 2024

 Satu lagi berita sedih buat rakyat Selangor.

Rumah kampung di Selangor dikenakan cukai pintu bermula 2024.

Tiada lagi pengecualian cukai taksiran atau cukai pintu secara automatik di kampung baru, kampung Melayu dan kampung nelayan mulai tahun ini.

Pemilik rumah di kampung-kampung ini perlu buat permohonan dan hanya yang layak akan dapat pengecualian.

Adakah ini tanda Selangor maju?

Sedangkan Kerajaan Selangor sebelum ini ketika di bawah pentadbiran Dato’ Seri Azmin Ali pada tahun 2016 telah mengecualikan kampung-kampung ini daripada cukai pintu. Tanpa syarat dan tanpa permohonan.

Pelbagai program Kerajaan Negeri seperti CERIA, SEROJA, SAFWA, FOKUS, Lapor Dan Dapat serta Pengecualian Cukai Pintu Untuk Rumah Kos Rendah Bagi Tahun 2016 telah dilaksanakan dan disediakan untuk penduduk Selangor.

Malangnya selepas 8 tahun, pentadbiran Kerajaan Selangor semasa memilih untuk menyukarkan proses bagi program yang memberi faedah secara langsung kepada penduduk ini.

Selepas PH Selangor menjadi kerajaan, bantuan yang kononnya usaha kerajaan negeri untuk membantu mengurangkan beban kewangan rakyat telah diletakkan syarat yang pelbagai.

Semakin lama kebajikan rakyat semakin tidak diambil peduli.

Jika Kerajaan Selangor boleh mengecualikan kampung-kampung ini daripada cukai taksiran dari 2016 hingga 2023 secara automatik. Kenapa sekarang tidak lagi?

Sekian

Zurk Ahmad

Ketua Penerangan PAS Selangor

30 Disember 2024

#AdilPrihatinBerkebajikan

0 ulasan:

Catat Ulasan