Sabtu, 27 Julai 2024

"Kenapa Orang Perancis Benci Agama?"

 "Kenapa Orang Perancis Benci Agama?" 

Dalam gambar yang bahagian atas merupakan satu babak dalam opening Olympic Paris 2024 semalam melibatkan para Drag Queen, dan spesis-spesisnya mempersendakan satu lukiisan The Last Supper, yang dilukiskan maestro Renaissance, Leonardo da Vinci di bahagian bawah. 

Lukisan ini menggambarkan momen penting dalam kehidupan Jesus Christ, iaitu jamuan terakhir bersama para hawariyun (sahabat-sahabat baginda) sebelum penyalibannya. 

Jadi, orang Kristian pun marah, sebab kenapa entah tiba-tiba satu babak yang sangat suci, dalam agama mereka, dipersendakan sedemikian rupa. Ada yang membahaskan pasal teori konspirasi, agenda sekian-sekian. Tapi aku berbeza pendapat. Kebanyakan yang marah ni dari Amerika misalnya, yang tak faham pada kebencian Perancis pada agama. 

Bagi aku, amalan membenci agama ni sebahagian daripada jati diri bangsa Perancis. Mereka ada konsep sekularism yang dipanggil sebagai Laïcité. Kalau sekularism biasa, mereka neutral pada agama, ini yang kita dapat lihat pada Amerika Syarikat, United Kingdom dan kebanyakan negara Sekular lain. 

Tapi tidak Laïcité. Salah satu rukun negara Perancis, selain kebebasan (liberté), kesamarataan (égalité) dan persaudaraan (‘fraternité’) adalah ‘laïcité’. 

Di bawah rukun ini, segala penyampaian simbol atau identiti agama di ruang awam adalah dilarang. Agama adalah hal peribadi yang hanya boleh diamalkan dalam rumah, secara sulit. Dan sebahagian daripada Laïcité ialah kebebasan membenci agama, membenci apa-apa simbol agama. Kebebasan menghina agama adalah termasuk salah satu daripadanya. 

Kita umat Islam dah pernah kena apabila kartun Charlie Hebdo memperolok-olokkan agama Islam. Sampaikan pasal menghina agama ni jadi sebahagian daripada sukatan pelajaran di Perancis. Ingat tak nama Samuel Paty? 

Seorang cikgu yang ajar subjek Civics di sana yang dibunuh oleh imigrant Muslim apabila cikgu ni menunjukkan lukisan menghina baginda nabi kita dalam kelas. Civics ni ajar pasal asas-asas negara, termasuk perlembagaan, ‘rukun’ negara dan sebagainya. Jadi, dia kena ajarkan pasal Laïcité sebab dah jadi rukun negara mereka.

Sebab tu masa dia mati dibunuh, Presiden Perancis macam Macron siap bagi penghormatan kepada mayat dia. Bagi orang Perancis macam Macron, Paty maut mempertahankan asas negara Perancis iaitu Laïcité.

Laïcité lahir pada era Revolusi Perancis (1789-1799). Pada masa itu, Perancis menganut Katolik yang berada di bawah kuasa Paus di Vatican. Revolusi tersebut melahirkan Republik Perancis yang menggulingkan raja (penaung agama Katolik), menyebabkan republik secara automatik menjadi musuh Paus.

Kepercayaan kepada agama dianggap berpotensi memecahkan kesetiaan rakyat Perancis terhadap negara dan mengancam kelangsungan hidup republik. Ini mendorong pemimpin revolusi mencipta 'Cult of the Supreme Being' bagi mengurangkan pergantungan rakyat kepada agama asing.

Cult of the Supreme Being atau "Cultus deorum" adalah sebuah kultus yang diwujudkan oleh Maximilien Robespierre, seorang pemimpin revolusi yang berpengaruh semasa Revolusi Perancis. Kultus ini diperkenalkan pada tahun 1794 sebagai sebahagian daripada usaha untuk menggantikan agama Kristian Katolik dengan sistem kepercayaan baru yang selari dengan prinsip-prinsip Revolusi Perancis, terutamanya nilai-nilai rasionalisme dan sekularisme. 

Berbeza dengan dogma-dogma agama tradisional, Cult of the Supreme Being menggalakkan kepercayaan kepada Tuhan yang rasional dan alam semesta yang dapat difahami melalui akal dan sains. Ketika Revolusi Perancis mencapai puncaknya, hubungan antara negara dan Gereja Katolik menjadi sangat tegang. 

Gereja Katolik, yang lama menguasai aspek-aspek penting dalam kehidupan awam dan politik Perancis, dilihat sebagai penghalang kepada perubahan revolusioner. Sebagai respons, pemimpin revolusi berusaha untuk menggantikan agama tradisional dengan kepercayaan baru yang mencerminkan nilai-nilai revolusi. 

Ini kita tak cerita para revolusioner memang ada hasad pada gereja. Mereka berpendapat Gereja Katolik sering dilihat sebagai institusi yang menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan sendiri dan menindas golongan miskin. Kekayaan Gereja Katolik, termasuk pemilikan tanah yang luas, menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat jelata yang hidup dalam kemiskinan. Korupsi gereja ini sedikit sebanyak menyumbang kepada lahirnya Laïcité.

Undang-undang laïcité mula diguna pakai secara rasmi pada tahun 1905. Disebabkan pemahaman unik terhadap laïcité ini, di Perancis, menghina agama tidak dikenakan hukuman, tetapi menghina simbol negara seperti bendera boleh dikenakan denda atau penjara. Sebab tu seorang sister yang pakai pakaian selayaknya sebagai seorang rahib di tempat awam, atau seorang Muslimah memakai hijab, dianggap menghina asas negara Perancis. 

Jadi, upacara menghina agama ni memang tradisi Perancis. Aku tak hairan mereka gunakan peluang ni nak menghina agama-agama di dunia waktu deme dapat kesempatan di Olimpik. Kali ini, pengganut Kristian pula yang jadi mangsa. 

Akhir kata, aku nak ajak korang alang-alang beli buku sahabat aku, Ayman Rashdan Wong, apa yang aku tulis ni sebahagian kecil sahaja daripada perbahasan geopolitik dunia. 


Bagi aku, kita akan lebih memahami apa yang berlaku disekeliling dari kaca mata geopolitik, bukannya dari kaca mata tahi konspirasi. Ayuh ke Shopee Patriots, ada diskaun!


Dunia Tanpa Tembok I - https://s.shopee.com.my/2LDuZ9Qol8

Dunia Tanpa Tembok II - https://s.shopee.com.my/4pvFXnSo4i

Dunia Tanpa Tembok III - https://s.shopee.com.my/20b4AcurgZ


Terima kasih!

Source 

0 ulasan:

Catat Ulasan