Sabtu, 10 Februari 2024

Kes Nik Elin: Perbezaan Reaksi Ts Muhyiddin Yassin 🆚 Anwar Ibrahim

 Kes Nik Elin: Perbezaan Reaksi Ts Muhyiddin Yassin 🆚 Anwar Ibrahim 

1. Bayangkan anda perlu membuat pilihan antara dua pemimpin ini, siapa yang lebih layak dan sebenarnya concern serta betul-betul memperjuangkan nasib umat Islam di Malaysia. 

2. Kita nilai berdasarkan reaksi mereka:-

A. Anwar daripada ucapan dan tulisan saya dapati lebih bersifat defensive, dia tuduh PN bersalah sebab kes Nik Elin bermula pada zaman PN, dan dia bela kabinet dia, kerana itu hak Nik Elin dan kuasa mahkamah. Jika anda baca kenyataan Anwar, seolah-olah kerajaan tidak ada kuasa lansung dalam hal ini. 

B. TSMY pula menggesa kerajaan melakukan pindaan yang sesuai supaya pindaan dibuat dalam perlembagaan persekutuan supaya kedudukan undang-undang Islam adalah terjamin . 

C. Anwar menafikan kesan kes ini kepada mahkamah syariah, saya pening sebenarnya dengan ulasan Anwar yang saya dapat dari ucapan beliau sendiri dan yang di-quote oleh Tun Carlos

D. Sebaliknya TSMY lebih praktikal, kerana kes Nik Elin yang mencabar undang-undang syariah Kelantan boleh menjadi precedent bagi pendakwaan terhadap enakmen syariah bagi negeri-negeri lain kelak. Dan Nauzubillah mendapat nasib yang sama. 

E. Anwar melepaskan kepada Sultan Selangor manakala TSMY mahu parlimen dan kerajaan mengambil tindakan. 

3. Agak ketara perbezaan response antara dua pemimpin ini. Sudah tentu saya tak suka kaedah Anwar yang keep being defensive, politikkan isu tapi tuduh PN yang politikkan. 

4. Kesilapan Anwar kali ini akan memakan dirinya sendiri. Tq

#doccabukje

0 ulasan:

Catat Ulasan