Jumaat, 22 Disember 2023

Tun M perjelas sebab kerajaan benar kapal Israel berlabuh pada 2002

 Kerajaan Malaysia pernah membenarkan kapal milik syarikat Israel, ZIM untuk berlabuh di negara ini pada 2002 kerana menaruh harapan terhadap perdamaian antara Palestin dengan Israel, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Tun M perjelas sebab kerajaan benar kapal Israel berlabuh pada 2002

Foto: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad

  • Kerajaan Malaysia pernah membenarkan kapal milik syarikat Israel, ZIM untuk berlabuh di negara ini pada 2002 kerana menaruh harapan terhadap perdamaian antara Palestin dengan Israel, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
  • Dr Mahathir berkata kerajaan juga pernah membenarkan pasukan kriket Israel masuk ke negara ini dengan harapan rakyatnya dapat melihat penduduk Malaysia yang majoritinya beragama Islam boleh hidup bersama rakyat beragama lain.
  • Beliau berkata malangnya segala usaha itu jelas sia-sia kerana Israel selepas itu terus memperlihatkan sifat kebinatangannya dan terus membunuh rakyat Palestin.
  • “Kita sokong tindakan Kerajaan Malaysia sekat Syarikat perkapalan Israel ZIM dari berlabuh di pelabuhan Malaysia.
  • “Ini kerana tindakan melampau dan tiada perikemanusiaan Israel terhadap penduduk Palestin perlu dikeji dan apa-apa tindakan protes yang boleh dilakukan harus diambil,” kata Tun Mahathir di platform X, semalam.
  • KUALA LUMPUR – Kerajaan Malaysia pernah membenarkan kapal milik syarikat Israel, ZIM untuk berlabuh di negara ini pada 2002 kerana menaruh harapan terhadap perdamaian antara Palestin dengan Israel, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Dr Mahathir berkata kerajaan juga pernah membenarkan pasukan kriket Israel masuk ke negara ini dengan harapan rakyatnya dapat melihat penduduk Malaysia yang majoritinya beragama Islam boleh hidup bersama rakyat beragama lain.

    Beliau berkata malangnya segala usaha itu jelas sia-sia kerana rejim Israel selepas itu terus memperlihatkan sifat kebinatangannya dan terus membunuh rakyat Palestin.

  • “Kita sokong tindakan Kerajaan Malaysia sekat Syarikat perkapalan Israel ZIM dari berlabuh di pelabuhan Malaysia.

    “Ini kerana tindakan melampau dan tiada perikemanusiaan Israel terhadap penduduk Palestin perlu dikeji dan apa-apa tindakan protes yang boleh dilakukan harus diambil,” kata Tun Mahathir di platform X, semalam.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam melalui kenyataannya berkata, kerajaan memutuskan menyekat dan tidak membenarkan syarikat perkapalan Israel, ZIM daripada berlabuh di mana-mana pelabuhan Malaysia.

    Kerajaan Malaysia juga tidak lagi membenarkan mana-mana kapal dengan bendera Israel berlabuh di negara ini sebagai tanda solidariti dengan Palestin yang kini diserang rejim zionis Israel.

  • Mengulas lanjut, Tun Mahathir berkata laluan diberikan kepada ZIM dulu sekadar kebenaran kepada perjalanan sesebuah kapal tanpa memperlihatkan sebarang sokongan kepada rejim zionis Israel dan tindakannya membunuh rakyat Palestin.

    “Ini berbeza dengan menjadi ahli dan penyokong pertubuhan pro-zionist yang jelas mendokong cita-cita Israel melakukan penghapusan etnik orang Palestin menerusi genocide dan pembunuhan besar-besaran,” kata Tun Mahathir. – The Merdeka Times

    Sumber: Twitter Tun Dr Mahathir

0 ulasan:

Catat Ulasan