Sabtu, 13 April 2024

Satu golongan di LowYat Forum mempersoalkan perniagaan IMIKA dengan mengaitkan dengan 'money laundry'.

 


Baru 4 hari beraya, 

Dah dapat satu perkhabaran tentang satu golongan di LowYat Forum mempersoalkan perniagaan kami dengan mengaitkan dengan kami 'money laundry'.

Namun bagi saya, yang lebih menyakitkan hati adalah menggelarkan kami 'rasis'.

Pertama,

Takkan sebut syarikat bumiputera pun rasis? Sedangkan kami tak tulis pada signboard atau billboard kami pun bahawa kami milik bumiputera. 

Sekadar menyatakan di media sosial bahawa kami adalah syarikat bumiputera.

Takkan sampai tak boleh sebut langsung, 

sebenarnya siapa yang rasis?

Walaupun syarikat kami milik bumiputera, tapi ramai juga pekerja bukan Islam & bukan Melayu bekerja di sini.

Turut mengetuai beberapa department penting syarikat kami juga ramai yang bukan bumiputera,

Finance kami berbangsa India, 

Sales kami berbangsa India,

Marketing kami berbangsa Cina.

Ada juga Kadazan-Dusun, Dayak, Melanau dan macam-macam lagi.

Begitu juga pelanggan kami.

Berbilang kaum.

Tapi tetap juga syarikat ini milik bumiputera.

Ianya takkan merubah apa-apa.

Tiada yang rasis untuk pemilik syarikat bumiputera mengaku bumiputera.

Bisnes tak rasis. 

Bisnes adalah 'money oriented'.

Pelanggan juga tidak rasis. 

Tapi itu disebut 'kebebasan memilih'.

Kedua,

kalau anda rasa mahal bila banding dengan harga online, buat kesekian kalinya, jemput ke Shopee IMIKA Malaysia. 

Survey harga di sana.

Chromebook bermula RM99. 

Laptop i5 bermula RM500 atau lebih rendah. 

Compare apple to apple.

Ketiga,

Yang paling utama, syarikat kami berada di tahap ini kerana ada pihak yang berani 'invest' bersama kami. 

Meta berani invest dari segi R&D advertising. 

Kontraktor berani invest dari segi billboard.

Dan supplier berani invest dari segi bekalan stok.

Milik kami hanyalah jenama kami & outlet-outlet kami di seluruh Malaysia.

Mengapa mereka berani invest? 

Kerana saya berani janji dan mampu deliver janji. 

Saya janji 2023 deliver RM100 million sales, saya deliver. 

Saya janji 2023 complete 100 cawangan, saya deliver.

Saya janji 2023 jadi biggest refurbished computer chain store dalam Malaysian Book Of Records, saya deliver.

Dan paling penting saya janji salary 27hb setiap bulan, saya deliver.

MARA & Tekun last funding bisnes saya pada 2017 zaman MARA Digital, namun umum mengetahui, jenama tersebut gagal, nasib baik nak settlement dah.

SME & PUNB belum fund saya apa - apa lagi setakat ni.

Jadi bukan pasal saya Melayu.

Kerana kalau saya Melayu pun tapi tak mampu deliver perkara di atas ni, sesiapapun takkan pandang saya.

Tapi oleh kerana saya mampu deliver,

Maka mereka berani invest bersama saya, 

Pekerja pun yakin untuk bersama saya.

Saya cukup positif & yakin dengan apa yang saya usahakan, kerana saya ada ALLAH SWT yang bersama dengan setiap tindakan saya.

Apa bangsa sekalipun kalau anda (dalam gambar di atas) berani janji dan mampu deliver, orang akan invest untuk anda.

Saya tak branding diri di sosial media, 

Saya tak menari atau buat kontroversi di sosial media,

Maka dari itu anda tak kenal saya.

Tapi hanya kerana anda tak kenal & sedar kewujudan saya, tak bermakna apa yang saya buat tak valid.

Maaf, tiada niat untuk berbunyi bunyi bongkak atau sombong.

Kerana segala pencapaian saya hari ini adalah hasil dari doa kedua ibu bapa saya.

Namun pada satu tahap saya harus nyatakan dengan jelas begini.

Kerana apabila jelas begini, 

bahasanya mudah & mereka boleh faham.

Kalau anda jenis sembang, 

orang sekadar boleh dengar.

Tapi kalau anda boleh sembang & deliver, 

orang akan invest.

Cukup - cukuplah jadi insecure.

Kami pun nak majukan diri dan kuasai ekonomi juga.

Bagilah ruang dan peluang.

Sumber:FB Founder IMIKA

0 ulasan:

Catat Ulasan