Sabtu, 27 April 2024

Bagaimana SMO Menjadi Pengedar Buku Terbesar di Pantai Timur?

 "Bagaimana SMO Menjadi Pengedar Buku Terbesar di Pantai Timur?"

Tanyalah orang Kelantan, mesti majoritinya akan beli buku di SMO. Bila dah nak habis cuti sekolah je, pasti SMO penuh diserbu budak-budak sekolah yang nak beli kelengkapan persekolahan.

Malah Pesta Buku Kelantan yang sedang berlangsung sekarang di Mydin Tunjong sehingga 4 Mei 2024 turut dianjurkan oleh SMO Sdn Bhd.

Macam mana sebenarnya sejarah SMO ini bermula?

SMO yang merupakan akronim kepada Syarikat Muda Osman dibangunkan oleh Allahyarham Haji Muda Osman pada 1939. Wah lama dah rupanya SMO ni!

SMO bermula sebagai perniagaan yang menjual karung guni, pinggan mangkuk, kisaran dan kitab berpusat di Pasir Mas, Kelantan. Sekitar 1940-an, perniagaan runcit ini diteruskan dengan menambah perkhidmatan menjahit baju dan songkok.

Pada 1955, SMO dilantik sebagai “sub-distributor” untuk mengedarkan rokok Malayan Tobacco Company di kawasan Pasir Mas.

Pada 1961, SMO menukarkan perniagaan mereka dari menjual pinggan mangkuk dan peralatan dapur kepada buku dan alat tulis.

Setahun kemudian, mereka dilantik menjadi ejen untuk mesin jahit jenama PFAFF (Jerman) di kawasan Pasir Mas.

Lama-kelamaan, anak-anak Haji Muda Osman mengembangkan perniagaan ke Kota Bharu pada 1967 dengan membuka sebuah kedai buku dan alat tulis di Bangunan Dewan Perniagaan Melayu.

Anak-anaknya, Haji Hassan, Haji Othman, dan Haji Yusoff meneruskan perniagaan SMO ini sehinggalah ianya diturunkan kepada generasi ketiga iaitu cucu-cucu Haji Muda Osman iaitu Tuan Haji Ahmed Azim Othman, Tuan Haji Noor Hisham Yusoff, dan Tuan Haji Ahmed Azman Othman.

Siapa sangka, pada 1976 SMO dilantik menjadi pengedar tunggal buku Dewan Bahasa dan Pustaka untuk seluruh negeri Kelantan. Selepas lebih 10 tahun, Syarikat Muda Osman diperbadankan menjadi sebuah syarikat sendirian berhad yang membawa konsep “kedai buku dan alat tulis serba lengkap serta selesa” dengan membuka sebuah kedai di Jalan Buluh Kubu, Kota Bharu pada 1987.

SMO terus berkembang dan pada 1993, mereka membuka sebuah kedai buku dan alat tulis serba lengkap di Pasir Puteh.

Pada tahun 1998, walaupun dalam suasana ekonomi negara yang sedang meleset SMO telah menambah modal dibenarkan dari RM500,000 ke RM5,000,000 dan modal berbayar dari RM165,003 ke RM1,005,003. Ini menunjukkan satu petanda positif dari segi penilaian prestasi, keupayaan perniagaan dan kestabilan kewangan.

SMO yang pada asalnya menjadi pengedar rokok Malaysian Tobacco Company bagi seluruh negeri Kelantan termasuk utara Terengganu memberhentikan perniagaan rokok tersebut pada 1999 dan hanya tertumpu pada buku dan alat tulis. Pejabat cawangan pengedaran rokok SMO di Machang diubahsuai menjadi kedai buku dan alat tulis.

SMO telah diiktiraf sebagai pengedar tunggal Dawama Sdn. Bhd. untuk buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka di seluruh negeri Kelantan di samping beberapa penerbit yang tidak asing lagi di kalangan pembaca. 

SMO juga merupakan pembekal utama buku-buku teks pelajaran ke sekolah-sekolah serta institusi-institusi pengajian tinggi di negeri Kelantan. 

SMO juga merupakan penaja kepada beberapa Pesta Buku Kelantan, satu acara tahunan anjuran Jabatan Pelajaran Kelantan dan Persatuan Perpustakaan Sekolah Kelantan (PUSTAKA) bagi mempromosikan buku-buku disamping menggalakkan budaya membaca di kalangan pelajar-pelajar sekolah serta kanak kanak di pelbagai peringkat usia.

Kini, SMO telah mempunyai 32 cawangan rangkaian kedai buku dan alat tulis di seluruh negeri Kelantan seperti di Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Mas, Pasir Puteh, Machang, Tanah Merah, Kuala Krai, Rantau Panjang, Tumpat dan tak ketinggalan di Terengganu, Pahang dan Selangor.

Oleh: Azizul Farhan

___


Credit 

0 ulasan:

Catat Ulasan