Rabu, 28 Februari 2024

Nikah Siam:50% akan jadi janda selepas 3 bulan?

 


Pengalaman aku, 50% akan jadi janda selepas 3 bulan pernikahan. Selepas setahun, yang kekal hanyalah 10% dari 300 pasangan.

Puncanya ?

1. Larat nak muhong bini pertama ada outstation.

2. Larat nak check in hotel sejam dua untuk bersama isteri kedua.

3. Isteri kedua dah naik angin kerana haknya terabai dan dia ibarat perempuan simpanan.

Kekadang bila aku baca berita bagi angka janda-janda diseluruh Malaysia, aku hanya tersenyum. Saat paling bahagia nikah di Siam cuma 3H2M.

Hari pertama, hari akad nikah

Hari kedua hari daftar di konsulat

Hari ketiga adalah hari nak balik.

Hari berikutnya adalah hari laki reply mesej masa tengah dok berak atau waktu di pejabat. 

Pernikahan di Siam, yang untungnya adalah lelaki.

1. Tak payah keluar belanja hantaran

2. Bagi mas kahwin paling rendah

3. Dapat bini dengan bajet paling ciput.

Pengalaman aku dok tengok, kekadang semua belanja pihak perempuan yang keluarkan.

Lelaki cuma keluar belanja beli ubat hijau.

Aku bukan anti berpoligami. Tapi aku anti mereka yang penaya anak dara orang. 

Kalau melibatkan darah daging aku, kalau aku tak tabuh mereka yang terlibat, jangan sebut nama aku.

Cuba fikirkan bila orang bawa lari anak kita atau kaum kerabat kita ? Apa perasaan kita ?

Tentu marah.

Kredit:Fb Cikgu Joe Satun

0 ulasan:

Catat Ulasan