Jumaat, 16 Februari 2024

‘Harap beri kepada Palestin tapi beli emas 131 kg’ – Lelaki ini rupanya dah lama persoal kekayaan Abdullah Zaik

 


Seluruh negara gempar apabila sumbangan wang kepada Aman Palestin rupanya boleh mereka beli emas dengan keseluruhan seberat 131 kilogram (kg).

Sebanyak 164 pertuduhan pecah amanah, menipu dan terbabit pengubahan wang haram berjumlah keseluruhan RM39.5 juta dibacakan lebih dua jam di Mahkamah Sesyen Shah Alam, 15 Februari lalu.

Tiga tertuduh berkenaan ialah Pengerusi Aman Palestin, Abdullah Zaik Abdul Rahman, 58, dan CEO, Awang Suffian Awang Piut, 52, serta pengarah sebuah syarikat pelaburan, Khairudin Mohd Ali, 49.

'Harap beri kepada Palestin tapi beli emas 131 kg' - Lelaki ini rupanya dah lama persoal kekayaan Abdullah Zaik

Rupanya, seorang netizen Aliff Ahmad sejak tahun 2021 lagi telah membangkitkan kemusykilan mengenai ke mana wang hasil sumbangan kepada Aman Palestin.

Hal ini memandangkan Aman Palestin sudah lina tahun tak audit. Itu pada 2021.

Seterusnya, pada 2022, Aliff menulis artikel bertajuk “Siapa kata jadi lebai tak kaya?” dengan fokus kepada Abdullah Zaik Abdul Rahman.

Abdullah Zaik ini juga adalah Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) yang pernah meletakkan beberapa calon bertanding di kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Umum (PRU).

Mengenai suapi Abdullah Zaik, Aliff berpendapat dia merupakan seorang ‘lebai kaya’ dengan dari mana dia dapat kekayaannya tidak diketahui.

“Kalau sekadar gaji RM2,000 ke RM3,000 sebulan lepas bergraduan, aku rasa dia takkan mampu buka banyak syarikat, buka company mining dan quarry.

“Mesti dia ni, anak orang kaya atau ada walaun ISMA bela dia,” katanya dalam satu hantaran di Facebook pada Januari lalu.

Sehubungan itu, Aliff menyarankan SPRM supaya menyiasat terlebih dahulu kekayaan pemimpin-pemimpin dalam ISMA dalam proses siasatan terhadap Aman Palestin.

“Kalau SPRM nak siasat Amano Fulustino, SPRM kena semak dulu kekayaan ayatolla-ayatolla ISMA ni. Diorang ni bukan kaleng-kaleng tau!

“Betul tak? Semua lebai memang kaya kan?” sinisnya lagi.

Ikuti pendapat Aliff Ahmad yang disuarakannya pada 2022 yang akhirnya terbukti mulai terungkai di mahkamah, 15 Februari 2024:

SIAPA KATA JADI LEBAI TAK KAYA?

Ada orang kutuk lebai kata lebai tak pandai meniaga kat aku. Aku tak setuju. Siapa yang berfikiran yang sama?

Korang silap! Sangat silap. Dulu ada orang suruh aku SCRUT Abdullah Zaik, tapi aku macam malas.

Hari ini (Tahun 2022) aku rasa ambil dia sebagai contoh quite good juga since dia ni truste Aman Palestin dan ayatolla ISMA.

Masa aku berlaga dengan ISMA dan Aman Palestin dulu, aku pernah bertanya mana Abdullah Zaik dapat income untuk hidup since dia kononnya full time dengan NGO.

Masa tu SCRUT ANALytica aku masih tak berjalan dengan baik.

Hari ini, aku nak tunjuk betapa steady-nya Abdullah Zaik melalui pemilikan saham dan jawatan pengarah dalam beberapa syarikat.

Siap ada bermacam-macam bisnes lagi.

Mana dia dapat modal? Mungkin ahli jemaah bagi kot. Itu sebab aku tak pelik kalau lebai-lebai ni fly naik business class atau first class. Hatta rumah agam banglo mewah pun aku tak pelik.

Berikut beberapa syarikat utama yang SCRUT ANALytica berjaya jumpa tentang Abdullah Zaik:

1. Benua Sunda Carigali 2 Sdn. Bhd. – Buat mining dan quarrying.

2. Benua Sunda Niaga Sdn. Bhd. – Buat mining dan quarrying lagi!
Fuh ada 2 company mining! Steady lebai!

3. Alaf Ideal Sdn. Bhd. – Mining gold! Wow!

4. Akademi Menembak LT Adnan Sdn. Bhd. – Ini style!

5. Berkat Ikhwah Sdn. Bhd. – Event dan production company.

Kalau Aman Palestin telus, kita boleh tengok syarikat mana yang uruskan segala event dan production untuk Aman Palestin.

6. Medi-Circle Sdn. Bhd. – Ni syarikat yang ada share merata-rata melalui group Az-Zahrah. Termasuk Studio Kembara.

7. Samudra Champa Sdn. Bhd. – Buat hartanah dan jual beli emas.

Buat anak-anak usrah yang merangkak masih tak cukup duit nak hidup mewah, semoga korang tsabat. Jangan futur di medan dakwah.

Tahniah Ustaz Lah, enta idola ana! Mesti enta bayar Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia banyak kan?

Sumber

0 ulasan:

Catat Ulasan