Ahad, 25 Februari 2024

MAKAM DIRAJA KEDAH, KAMPUNG KOTA, SEBERANG PERAI

 MAKAM DIRAJA KEDAH, KAMPUNG KOTA, SEBERANG PERAI

Percaya atau tidak jika dikatakan bahawa terdapat satu kawasan di Seberang Perai yang masih menjadi milik Kesultanan Negeri Kedah. Kawasan yang dimaksudkan adalah Kampung Kota, Seberang Perai. Mengikut sejarah kawasan ini mula diterokai oleh Almarhum Tunku Sulaiman ibni Almarhum Sultan Abdullah Mukarram Shah sebelum tahun 1821 lagi. Pada 12 November 1821, ketika armada Siam dari Ligur menyerang dan menawan Kedah, kekandanya Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II, Sultan Kedah ke-22 (1804-1845) sempat menyelamatkan diri dari istananya di Pulau Tiga, Kuala Muda ke kawasan ini. Baginda telah diselamatkan oleh adindanya Tunku Sulaiman sebelum mendapatkan perlindungan Inggeris di Pulau Pinang.

Kampung Kota ini juga pernah dijadikan kubu pertahanan dan pusat perjuangan Tunku Sulaiman serta pejuang-pejuang Kedah untuk melancarkan beberapa siri serangan ke atas pendudukan tentera Ligur di Kedah (1821-1839). Kawasan ini kemudiannya dijadikan tanah wakaf dan diserahkan oleh pemerintah Inggeris di Pulau Pinang kepada keluarga Tunku Sulaiman untuk dijadikan Makam Diraja Kedah.

Ketika zaman pemerintahan Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah (1882-1943), permohonan baginda untuk mendapatkan geran tanah makam ini seluas 20,197 ekar lot nombor 391, Mukim 21, Kubu telah diluluskan oleh Residen Canselor Pulau Pinang (Skinner) pada 13 Syawal 1311 Hijrah (19 Februari 1894). Antara keluarga diraja Kedah yang dimakamkan di sini yang dapat dikenal pasti ialah Almarhum Tunku Sulaiman ibni Almarhum Sultan Abdullah Mukarram Shah dan Tunku Kutam.

Gambar menunjukkan Allahyarham Tuan Haji Hassan (berkain pelikat), penjaga makam yang diupah oleh Muzium Negeri Kedah bagi menjaga makam dan kebersihan kawasan persekitaran. Gambar ini dirakamkam pada tahun 1980. Kelihatan nisan adalah dari kayu sebelum digantikan dengan nisan batu.

Sumber: Kajian oleh Muzium Negeri Kedah bersama Allahyarham Dato’ Wan Shamsuddin bin Mohd Yusof.

0 ulasan:

Catat Ulasan