Ahad, 25 Februari 2024

Benarkah Ferdinand Magellan manusia pertama keliling dunia?

 Memang benar ferdinand magellan manusia pertama keliling dunia? 

Tidak sama sekali! Orang pertama yang mengelilingi dunia adalah Panglima Awang Hitam. Nama macam Melayu kan? Dah memang Melayu pun! Nama inggerisnya pula adalah Enrique of Malacca atau Henry The Black. 

Tak percaya? Begini ceritanya. 

Lima ratus tahun yang lalu, Ferdinand Magellan mengetuai armada Sepanyol untuk mencari laluan baru ke Maluku, yang terkenal dengan rempah ratus yang sangat diingini di Eropah.

Pada abad ke 15, semasa Portugis menguasai Melaka, Awang Hitam telah dijadikan hamba kepada Magellan, kerana kebolehannya boleh menguasai pelbagai bahasa dan kebolehannya belayar di laut. 

Semasa ekspedisi mereka mengelilingi dunia untuk mendapatkan rempah ratus, mereka telah tiba ke satu kawasan yang kini berada dia Cebu, Filipina. 

Di sana, Magellan telah dibunuh oleh penduduk asal di situ kerana rundingannya tidak berjaya oleh beliau dan menyebabkan penduduk di situ marah. 

Awang Hitam kemudiannya melengkapkan perjalanan sepuluh tahun mengelilingi seluruh dunia. Di sepanjang perjalanannya itu, beliau menyaksikan sendiri serangan awal penjajahan oleh kedua-dua Portugis (di Melaka) dan Sepanyol (di Amerika Selatan dan Filipina) setengah milenium yang lalu seterusnya mejadikan Awang Hitam sebagai manusia pertama mengelilingi dunia. 

Kisah Awang Hitam ini banyak dikaji oleh pengakaji2 di luar sana. Walaupun ada banyak perdebatan tentang siapakah Awang Hitam sebenarnya, namun apa yang oenting, beliau berasal daripada Kepulauan Melayu ini dan fasih berbahasa Melayu.

Ini membuktikan orang di Kepulauan Melayu ini mempunyai kualiti yang sama hebat dengan orang2 di tamadun lain. Jangan la rasa kita ni terlalu kerdil hanya kerana sejarah kita ditulis eh mereka yang menang

Sumber:Demi Malaiu

0 ulasan:

Catat Ulasan