Sabtu, 17 Februari 2024

Kenyataan JKSM kes Nik Elin memalukan!


SAYA baru sahaja membaca kenyataan media dari Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) yang merupakan agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri dalam isu kes Pembatalan 16 Enakmen Syariah baru-baru ini.

JKSM secara jelas menyebut tanpa segan silu dalam kenyataan media ini bahawa keputusan ini sebagai “satu pengukuhan terhadap perundangan Islam” di Malaysia. Saya tak tahulah betapa tebalnya muka mereka.

Sangat memalukan juga, tanpa silu lagi JKSM sendiri telah mengakui bahawa Mahkamah Syariah telah terhakis kuasanya (“ia HANYA tidak boleh dibicarakan di Mahkamah Syariah, namun boleh dibicarakan di mahkamah sivil”). Pendirian bermudah-mudah terhadap apa yang berlaku ini adalah sangat memalukan.

Lebih parah lagi, pendirian ‘inferior’ JKSM terhadap mahkamah sivil adalah sangat mengecewakan. Seolah-olah redha Mahkamah Syariah dihinakan sebegitu rendah. Entah kalau disuruh hapus terus Mahkamah Syariah kerana sudah ada Mahkamah Sivil, silap-silap JKSM bersetuju sahaja tak?

Kenyataan ini seolah-olah telah menguatkan lagi naratif kononnya mahkamah sivil itu lebih berhak dan lebih adil. Bagi saya, JKSM telah menghina sistem dan pengamal undang-undang Syariah di Malaysia apatahlagi ianya merupakan autoriti yang sepatutnya menaungi.

Entahlah. Dengan sedemikian hina respon dan pendirian JKSM sebegini, mengapa tidak JKSM sendiri yang memfailkan petisyen mencabar peruntukan-peruntukan enakmen syariah di negeri-negeri lain pula selepas ini? Tak perlu Nik Elin atau puak-puak liberal lain yang buat.

Kalau dah sampai macam nak dijulang sebagai hero yang telah memperbetulkan dan mengukuhkan perundangan Islam di Malaysia macam ini, kerajaan lantik sahaja Nik Elin masuk JKSM!

Memalukan betul!

Haji Aminuddin Yahaya
13 Februari 2024

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu


0 ulasan:

Catat Ulasan