Jumaat, 13 November 2020

Permohonan maaf UMANY ibarat ‘madu bersalut racun’ –Dr Kamarul Zaman

 

MGF11042017_IKSIM02
Dr Kamarul Zaman Yusof

KUALA LUMPUR – Motif Persatuan Belia Baharu Universiti Malaysia (UMANY) memohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong lebih kepada untuk mengelak dari dikenakan tindakan undang-undang, kata penganalisis politik, Dr. Kamarul Zaman Yusoff.

Katanya, mengemukakan permohonan maaf termasuk menarik balik kenyataan bersifat menghina institusi raja itu umpama ‘madu bersalut racun’ yang tidak mempunyai unsur keikhlasan.

“Akhirnya UMANY menarik balik kenyataannya yang mendesak Yang di-Pertuan Agong tidak campur tangan dalam urusan negara.

“Penarikan balik kenyataan ini dan mengemukakan permohonan maaf ke atasnya, dibuat selepas UMANY merujuk kepada “nasihat daripada ahli-ahli pakar perlembagaan”.

“Jelas bahawa, berpandukan “nasihat daripada ahli-ahli pakar perlembagaan” ini, UMANY mengakui ia telah melakukan kesalahan di sudut undang-undang,” katanya menerusi hantaran Facebooknya hari ini.

UMANY semalam, memohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan rakyat Malaysia atas kenyataan bertajuk ‘YDPA Should Not Interfere In National Affairs’ (Yang di-Pertuan Agong tidak sepatutnya campur tangan dalam hal ehwal negara).

Persatuan itu dalam satu hantaran di Facebook, turut memaklumkan mereka menarik balik kenyataan tersebut yang dipaparkan di halaman Facebook bahasa Cina dan bahasa Inggeris UMANY pada 30 Oktober lalu.

Kata UMANY, keputusan itu dibuat selepas merujuk nasihat daripada ahli pakar perlembagaan.

Mengulas lanjut, Kamarul Zaman menyifatkan persatuan itu tidak ikhlas kerana percaya permohonan maaf itu dibuat atas kekurangan pemahaman mereka terhadap perlembagaan.

Katanya, UMANY seharusnya menyatakan komitmen untuk mempelajari perlembagaan dan mengelakkan diri dari membuat sebarang komen mengenai perlembagaan sehingga mereka benar-benar faham, tetapi malangnya mereka tidak lakukan.

“Permohonan maaf ini hanyalah pengakuan mengenai perlakuan salah, sedangkan UMANY seharusnya menyatakan kekesalan atas perlakuan salah ini dan bersedia bersedia menerima apa-apa hukuman ke atasnya.

“Atau paling tidak pun, membuat rayuan supaya hukuman ke atas mereka dapat diringankan atas faktor tertentu, tetapi malangnya mereka tidak lakukan.

“Begitu juga permohonan maaf ini seharusnya dibuat dengan seikhlas hati tanpa mengenakan apa-apa syarat mahupun tuntutan kepada pihak yang mereka mohon maaf, tetapi ini malangnya tidak mereka lakukan kerana dalam pada memohon maaf, UMANY juga menuntut polis menghentikan segala siasatan terhadap ahli mereka, di samping menuntut kerajaan memansuhkan Akta Hasutan dan Akta Komunikasi dan Multimedia yang mereka anggap sebagai undang-undang zalim,” katanya.

Kata Kamarul Zaman, meneliti permohonan maaf UMANY itu, nyata ia sepatutnya tidak dilayan kerana tidak lebih daripada tindakan terdesak pihak yang sedang tersepit sahaja.

Jelas beliau, tidakkah bermata dua namanya apabila mendakwa menghormati institusi raja, tetapi pada masa sama menuntut akta-akta yang digubal oleh kerajaan bagi memastikan Yang di-Pertuan Agong dihormati itu dimansuhkan?

“Mengakui tidak faham perlembagaan itu adalah satu perkara yang bagus, tetapi ia bukanlah satu alasan yang membolehkan tindakan tidak diambil ke atas pencabulan perlembagaan.

“Hukuman berat wajar dikenakan ke atas UMANY bagi memberi pengajaran kepada mereka dan pihak yang sealiran dengannya mengenai kepentingan memahami dan mendaulatkan perlembagaan,” katanya. – MalaysiaGazette

0 ulasan:

Catat Ulasan