Ahad, 17 Mac 2024

Rumah tradisional 100 tahun tarik perhatian pengunjung

 

KANGAR: Memancarkan keindahan seni bina tradisional Melayu, sebuah rumah bersejarah hampir berusia 100 tahun di Kangar terus menarik perhatian pengunjung dengan keunikan warisan budaya yang masih terpelihara dengan cemerlang.

Rumah ini merupakan salah satu warisan ketara dalam Geopark Perlis, menambah pesona sejarah dan budaya negeri ini.

Dibina pada tahun 1920-an oleh seorang tokoh terkemuka Perlis, Dato’ Wan Ahmad, rumah Melayu tradisional itu adalah contoh nyata keindahan dan keunikan seni bina tradisional.

Dengan dua tingkat bangunan, rumah tersebut dibina daripada kayu dengan permukaan dinding yang dihiasi dengan ukiran rumit dan dicat dalam pelbagai warna, menambah keanggunan estetika tradisional.

Terletak di Jalan Datuk Wan Ahmad di Pengkalan Asam, rumah ini masih mengekalkan keindahannya meskipun telah berusia hampir seabad.

Ia dianggap sebagai rumah yang paling lama bertahan di negeri ini, mencerminkan keadaan baik serta usaha yang gigih dalam pemeliharaannya.

Keunikan rumah ini turut menjadi tumpuan dalam beberapa penggambaran iklan dan video muzik terkenal, termasuk dalam iklan raya Aidilfitri Tenaga Nasional Berhad (TNB) pada 2019 dan video muzik penyanyi terkenal Yunalis Zarai atau lebih dikenali sebagai Yuna.

Rumah ini dibina daripada kayu cengal batu dan cengal emas, mencerminkan keagungan dan keindahan bahan semulajadi tempatan.

Wan Ahmad, pemilik asal kediaman ini membelanjakan sebanyak RM6,000 pada zamannya bagi mendirikan rumah tersebut sebagai warisan peribadinya.

Meskipun beliau telah meninggal dunia pada tahun 1971 pada usia 92 tahun, namanya tetap dikenang dengan baik.

Sebuah sekolah dan jalan di Kangar telah dinamakan sempena beliau, iaitu Sekolah Kebangsaan Datuk Wan Ahmad, Kangar dan Jalan Datuk Wan Ahmad, Pengkalan Asam.

Kini, rumah bersejarah ini dihuni oleh cucunya, Rohimi Che Ani, 80, bersama anak serta menantunya, Anas Rustum, 53, dan Syeamarsyeta Ahamad, 44, yang meneruskan warisan keluarga itu dengan penuh kebanggaan.

Dengan keindahan dan keunikan yang terpelihara dengan baik, rumah tradisional itu terus menjadi saksi bisu sejarah dan warisan budaya negeri Perlis yang membanggakan. – HARAKAHDAILY 16/3/2024

0 ulasan:

Catat Ulasan