Selasa, 5 Mac 2024

BOIKOT KFC:DI LUAH MATI MAK, DITELAN MATI BAPAK

 DI LUAH MATI MAK, DITELAN MATI BAPAK

Macam mana ni. Yang ni susah betul bagi saya, berbelah bahagi 

1. Rakyat Malaysia secara umum bersetuju untuk memberi tekanan ekonomi kepada jenama jenama antarabangsa yang memberi sokongan kepada negara penganas

2. Usaha mudah, jangan beli… dan mereka jenama luar negara ni sekarang sangat tertekan… Kedai burger, kedai kopi, kedai ayam.. kedai ice cream pun kena

3. Tapi secara  khusus saya agak concern dgn satu brand ni

4. Why?  Sebab saya follow rapat mereka 

5. Lebih kurang sekitar tahun2005-2008… Saya rajin baca surat khabar

6. Dan ada satu drama korporat yang sangat asyik saya baca

7. Kisah JCorp nak take over KFC Malaysia

8. Memula kisah take over…

9. Mmg bergasak sakan

10. Lepas dapat take over, gaduh lak internal

11. Mmg ganas masa tu… Pergaduhan level korporat

12. Hari hari headline kat bahagian bisnes

13. Saya baru mula berniaga di Mall masa tu

14. Dan habit saya, pagi pagi saya beli surat khabar The Star, buka bahagian bisnes sambil saya sarapan kat KFC Aeon Cheras Selatan

15. Dan saya mmg peminat bisnes KFC… masa ni saya sangat terinspired, saya bercita cita satu hari nanti saya nak beli KFC dari JCorp … berangan free kan

16. Ok tu mcm citer background la kenapa saya suka sangat pasal topik KFC ni

17. So lepas take over apa semua , JCorp terus kembangkan KFC Malaysia dan India… Yes mereka memiliki hak francais di dua negara. Power kan

18. Arwah Tan Sri Ali Hashim , mmg sangat hebat mengatur strategi utk KFC dan JCorp

19. In a way, KFC Malaysia ni memang company Melayu, Company Muslim dan Company Malaysia dari segi ownership

20. Nak lagi best…. JCopr lantik pembekal tempatan untuk ternak ayam dan pembekalan bahan mentah lain. Ramai peniaga bumiputera berjaya membina bisnes mampan dgn ekosistem KFC Malaysia

21. Tapi…

22. Semua orang tahu, Jenama KFC dimiliki oleh Yum ! Brand. Satu syarikat gergasi dari barat, juga pemilik jenama Pizza Hut dan Taco Bell

23. So nak tak nak, JCorp kena bayar royalti francais pada Yum Brand

24. Berapa banyak saya tak sure.. Tapi saya rasa biasanya … paling tak pun 5%

25. Meaning kan… Kalau kita makan KFC dan bayar 20 ringgit… RM 1 akan diberi pada syarikat Yum ! Brand

26. Ok je, takder masalah pun , kecuali

27. Yum ! Brand adalah salah satu syarikat pelabur yang melabur di negara penganas yang terkenal tu

28. Sebab tu negara penganas tu kaya, dan boleh beli senjata yang diguna kan untuk jajah negara orang… dan bunuh kanak kanak tak bersalah. 

29. Siap baru ni diaorang ada belanja askar penganas makan pizza… mmg geng baik la kan

30. Sebab tu ramai rakyat Malaysia tak nak bagi 5% tu kat Yum 

31. Tapi kesan nya?

32. JCorp terduduk

33. Syarikat Bumiputera dan Malaysia yang supply pada KFC dah berpeluh… 

34. Bukan citer singgit dua… ni drop sales puluhan juta ni

35. Sampai KFC Malaysia start tampal banner mcm ni kat luar kedai

36. Jujur saya peminat ayam KFC, tiap tiap bulan mesti makan KFC tapi tahun 2023 ni langsung saya tak pergi

37. Kalau setahun saya belanja average RM 1440 (RM 40 x 3 kali sebulan x 12 bulan).. itu jumlah dia hilang tahun lepas dari saya sorang

38. Kalau ada sejuta rakyat Malaysia mcm saya…. Fuhh boleh depression weh tokey kfc dan ladang

39. Di luah mati, di telan mati bapak

40. Tapi saya masih kekal dgn decision saya unless, KFC buat benda benda mcm ni (contoh)

41. KFC Malaysia membuat statement rasmi yang menghentam, membantah dgn sekeras kerasnya perbuatan regim penganas menjajah negara orang… Buat iklan besar besaran

42. KFC Malaysia dgn secara terbuka menghentam syarikat yang menyokong negara penjajah, tapi mengakui terpaksa gak bayar royalti sebab dah termaktub dalam perjanjian… Bukan nafi

43. KFC Malaysia menghantar delegasi, duit, ubat dan makanan dgn logo KFC Malaysia kenegara mangsa

44. Support rakyat negara mangsa yang duduk kat Malaysia, bagi makan.. bagi elaun, bagi kerja, bagi la apa apa yang sesuai

45. Pandai pandai la buat CSR

46. Takpun , tutup je KFC.. beli je Chicken Royale dari saya… rebrand semua KFC jadi CR… amik la saya jual mur mur 🤣🤣🤣

47. Hehehe (menghidu peluang ni)

48. Anyhow… ini satu dilemma besar utk saya personally

49. Saya harap KFC Malaysia… syarikat kegemaran saya, dari segi brand dan produk ni tak mati, 

50. Saya harap supplier dia juga tak mati…ada antara mereka kenalan saya 

51. Tapi, saya tak boleh langsung nak membeli kat KFC Malaysia atas sebab sebab yang jelas… Walau saya dah craving makan kepci

52. So saya harap KFC Malaysia buat something drastic segera… Bukan setakat keluar menu baru, itu utk level restoran CR saya boleh la 🤣🤣

53. Saya menulis tentang dunia F&B dan perkongsian pandangan saya. Banyak artikel cenggini lagi di FB saya ni

P/s KFC mmg makanan kegemaran saya sejak sekolah rendah.. dulu makan setahun sekali sebab tak mampu… bila dewasa mmg kerap makan… oh ya bab sarapan kat kfc hari hari tu… masa tu mmg ada hajat dgn awek manager kfc sana 🤣🤣 tapi hajat tak sampai lak 😂😂

Credit: Tok Naz Daim

4 Mar 2024, 7.55pm

Sumber:FB Laparpo

0 ulasan:

Catat Ulasan