Ahad, 31 Mac 2024

Azmeer Yusof kongsi tentang ‘ pembulian ‘ dalam bolasepak yang beliau kena sebelum menjadi ‘ senior ‘.

 Meh saya share sikit tentang ‘ pembulian ‘ dalam bolasepak yang saya kena sebelum saya jadi ‘ senior ‘.

Pembulian pertama : Kononnya saya dipulau oleh pemain-pemain sedia ada dalam team. Bila dipulau ni makan kt RnR, tempat latihan, main bola, faham-fahamlah. Memang sendiri-sendiri punya. Tapi saya tak peduli semua tu.. Saya layankan je.. Dipendekkan cerita, semua yang pulau saya tu semua kena buang. Atas alasan apa saya taknak beritahu sebab agak sensitif untuk diceritakan, tapi semualah kena buang.

Pembulian kedua : Berlaku di Airport luar Negara. Pemain-pemain senior waktu tu ambil tiket flight saya, keronyokkan dan campak tiket saya tu dalam tong sampah. Bila saya tanya masing-masing tak mengaku tiket saya di mana. Dorang siap gelak-gelak lagi waktu tu. At the end ada seorang pemain ni bocor rahsia beritahu ada dalam tong sampah. Tapi saya kena selongkar tong sampah tu cari tiket saya. Sedih beb waktu ni. Waktu saya cari tiket tu jugalah panggilan terakhir untuk masuk ke dalam. Mujurlah Allah jumpakan juga tiket saya tu. 

Pembulian ketiga : Bersaksikan Airport KLIA, saya dipaksa untuk angkat semua beg-beg pemain masuk ke dalam. Yes, kitman ada. Kitman pun buat sebab tu memang kerja dia. Tapi saya diberi arahan khusus dari seorang pemain senior untuk angkat semua beg-beg pemain tu. Sedangkan waktu tu ada juga pemain junior. Waktu angkat beg-beg tu, pemain lain sedap-sedap berjalan p makan sambil tunggu untuk naik flight. Huh.. Mental beb time ni. 

Pembulian keempat : Basuh-membasuh kasut dan baju-baju senior. Kemudian sidai. Kemudian angkat. Kemudian lipat. Kemudian bagi pada senior semula. Haha.. 

Pembulian kelima : Sewaktu balik dari latihan, ada pemain yang tua saya setahun je. Tapi bajet-bajet senior dalam pasukan. Tahu berlaku apa? Tengah nak balik ke rumah, motor saya mati tengah jalan. Check punya check, pemain tu tutup saluran minyak ke karberator saya. Saya dah lah tak pandai bab motor. Tengah2 check tu saya terpegang batang ekzos. Pehhhh melecur beb tangan saya. Waktu melecur tu lah Allah ingatkan saya tentang pemain ini. Sebab masa saya nak pergi mandi, saya nampak dia menunduk ke arah karberator. Haaa dari situ lah Allah bantu saya, ilhamkan saya untuk buka semula saluran minyak tu. Barulah boleh start semula. Tapi masa perjalanan balik tu berkaca wo mata saya. Saya duk tanya dalam diri saya. Apalah salah saya waktu tu sampai diperlakukan camtu. Mungkin saya baik sangat kot.. Sebab kalau nak jadi pemain bolasepak tak boleh baik sangat. Ni nanti next-next saya cerita kenapa. 

Banyak lagi pembulian yang kena sebenarnya.. Tak larat nak taip dah 😅

APA-APA PUN SAYA BERSYUKUR ‘ DIBULI ‘ SEDEMIKIAN. SEDIKIT SEBANYAK ALLAH KUATKAN MENTAL SAYA UNTUK MENGHADAPI KEHIDUPAN YANG PASTI AKAN LEBIH MENCABAR. DAN SAYA TERUS PERCAYA SEHINGGA SEKARANG KERANA BULIAN TERSEBUT, SAYA TAHU PERASAAN ORANG YANG DIBULI. DALAM JIWA, DALAM HIDUP PENUH DENGAN DENDAM KEPADA SI PEMBULI. SEBAB ITU JUGA WALAUPUN SAYA DAH JADI SENIOR, SAYA TAKKAN BUAT PERKARA-PERKARA YANG AKAN MENYAKITKAN HATI DAN PERASAAN ORANG LAIN. 

Ops, tolong betulkan ya. Pembulian bukan satu bentuk pembelajaran. Tolong ubah persepsi tu. Saya tak terbelajar satu apa pun dari yang saya kena. 

Apa? Nak cakap mental saya tak kuat? Kuat tak kuat Alhamdulillah Allah izinkan saya berada dalam arena bolasepak sejak 2006 sehingga sekarang. Kadang-kadang yang kuat mental tu Allah tak izinkan pun untuk lama-lama bergelar pemain bolasepak. Ha….

Tapi Alhamdulillah saya tengok sekarang ni dah tak banyak kes-kes macam zaman dulu. Dah takda dah gap antara junior dan senior. 

Ingat tau.. Gurauan dan pembulian dua perkara yang berbeza. 

*** Korang tengok eh komen-komen yang akan masuk kat ruangan komen saya ni nanti. Sure ada manusia yang akan trigger dengan ‘ pembulian ‘ yang saya beritahu ni. Relax lah trigger man.. Saya just share pengalaman saya.. Xyah nak trigger sangat ok. Chill chill je baca. Peace no War ✌️

WOI AZMEER ! ORANG LAIN KENA LAGI TERUK, AKU PUN KENA LAGI TERUK !! 

AHHH ITU CERITA KORANG. AKU CERITA APA YANG AKU KENA. 

Penutup : Di atas yang berlaku semua dengan izin Allah. Saya sangat percaya perkara ni. Saya maafkan anda semua.. Asbab pembulian anda, saya anggap saya berjaya dalam bolasepak 😊

Sumber:FB Azmeer Yusof 

0 ulasan:

Catat Ulasan