Jumaat, 30 Oktober 2020

AS rekod 9 juta kes koronavirus


US

CHICAGO – Amerika Syarikat, yang melaporkan kes koronavirus pertama kali di Washington 282 hari yang lalu, sudah melepasi 9 juta jangkitan kes pada hari Khamis, termasuk lebih daripada setengah juta pada minggu lalu.

Kes jangkitan Covid-19 semakin tidak terkawal menjelang Hari Pilihan Raya pada 3 November.

Lebih daripada 20 negeri melaporkan banyak kes sejak seminggu  lalu berbanding sebelum ini.

Wabak yang semakin meningkat menyebabkan sekatan baharu terhadap perniagaan dilaksanakan di Chicago.

“Tidak ada cara untuk kami menghadapi krisis yang semakin mendesak dan anda, ahli keluarga, rakan anda, jiran anda berdepan dengan risiko,” kata Gabenor Wisconsin, Tony Evers.

Hospital di Wisconsin mengalami tekanan, dengan jumlah kes melonjak dan lebih daripada 200 kematian koronavirus telah diumumkan dalam seminggu yang lalu.

Dengan pilihan raya yang semakin hampir, purata kes jangkitan kini lebih 75,000 sehari.

Jumlah kematian pula meningkat hingga sekitar 780 kes setiap hari.Lebih banyak jangkitan dilaporkan di Amerika Syarikat (AS) berbanding di negara lain, walaupun beberapa negara mempunyai kadar jangkitan per kapita yang lebih tinggi.

”Lonjakan ini lebih besar daripada gelombang atau lonjakan yang belum kita lihat sebelum ini,” kata Amanda Simanek, seorang ahli epidemiologi di sekolah kesihatan awam University of Wisconsin-Milwaukee, yang sangat bimbang dengan peningkatan kes semasa cuaca sejuk.

Cuaca sejuk akan memaksa lebih banyak orang berada di dalam rumah, yang mana dikhuatiri akan menyebabkan virus merebak dengan mudah.

Di beberapa kawasan di Idaho dan Kansas, setakat ini masih ada beberapa katil hospital.

Di Dakota Utara, yang mana lebih daripada 5% populasi kini telah diuji positif, jumlah kes terus meningkat, dengan rekod lebih daripada 1,200 jangkitan baharu pada hari Khamis. – MalaysiaGazette

0 ulasan:

Catat Ulasan