Khamis, 18 Januari 2024

Permata yang hilang: Kerajaan Melayu Champa

 


Kalau anda ingat Melayu ni ada dekat Malaysia, Indonesia dan Borneo sahaja, anda salah! Sila belajar lebih lagi ye. Bukan apa, kita perlu tahu yang sebenarnya orang Melayu ni kawasannya lebih besar, tapi kerana ditindas dari pelbagai arah, lama-lama orang ingat Melayu ni ada dekat Malaysia je. 

Antara kawasan yang dikuasai oleh orang Melayu dulu adalah di kawasan Indochina sekarang ini, kalau leih tepat lagi dekat Vietnam. Salah satu kerajaan Melayu yang pernah wujud dekat situ adalah kerajaan Champa. Mungkin kita pernah dengar tapi tak ramai yang tahu yang mereka adalah orang Melayu yang telah memeluk agama Islam sejak abad ke-10 lagi. Budaya mereka hampir sama dengan apa yang kita ada sekarang. 

Kerajaan Champa ni wujud sejak tahun kurun ke-2 lagi iaitu lagi tua daripada kerajaan Melaka yang hanya wujud masa kurun ke-14. Sekurang-kurangnya adanya 16 dinasti yang pernah mentadbir kerajaan Champa ni, apabila kita campur keseluruhan tahun, Champa pernah berdiri selama 1500 tahun. Tapi sayang, lepas orang Dai Viet datang dan menjajah kerajaan Champa ni, kuasa & kawasan Kerajaan Champa semakin merosot. Pada awal abad ke-19 pula, kerajaan Champa terus dijajah berikutan peperangan dan tekanan daripada Kerajaan Annam yang muncul di utara Vietnam dan Selatan China.

Kira zaman dah moden, orang Champa ni kena tindas. Sama la mcm kita, dirompak oleh British. Tapi syukur, tanah kita masih lagi dipelihara. 

Akhirnya orang Melayu Champa terpaksa jadi pelarian dekat negara lain termasuklah di Malaysia sendiri. Dianggarkan hanya 500,00 orang Champa sahaja yang wujud di seluruh dunia. Melayu Champa yang masih ada di Vietnam pula dah jadi orang minoriti dekat sana. 

Sedihkan, jadi orang minoriti dan terpaksa redha orang lain yang tadbir negara. Apa yang lebih sedih, ramai mereka dah tak tahu cakap bahasa Melayu dan tak tahu juga jati diri mereka sebagai orang Melayu.

Jadi ini pengajaran bg kita dekat sini. Tanah kita mesti dipelihara untuk agama kita terus ditegakkan di tanah bertuah ni.

0 ulasan:

Catat Ulasan