Sabtu, 13 Januari 2024

Sepenggal menjadi MB Terengganu,apa kejayaan Dr Sam

 


1. Sudah dimaklumkan oleh YAB Dato’ Seri Dr. Samsuri bahawa di peringkat awal pentadbiran beliau iaitu bagi tahun 2018 hingga 2023, beliau akan fokus kepada isu-isu besar mengikut keutamaan.

2. Justeru, 5 tahun ini telah dimanfaatkan sepenuhnya untuk membaik pulih 20 projek terbengkalai yang diwarisi oleh pemerintah sebelumnya bagi mengelakkan pembaziran duit rakyat.

3. Selain itu, dalam masa tiga tahun sahaja, sudah RM472.78 juta iaitu hampir 70 peratus hutang Kerajaan BN terdahulu diselesaikan oleh Kerajaan Negeri Terengganu di bawah PAS.

4. Anak syarikat Kerajaan Terengganu turut tidak ketinggalan mencatat prestasi cemerlang dengan kejayaann Terengganu Inc. mencatat peningkatan RM1.55 bilion pada 2022 berbanding RM1.17 bilion pada 2021.

5. Kumpulan TI juga mencatatkan peningkatan secara konsisten selama lima tahun berturut-turut sejak 2018 dengan perolehan hampir RM1 bilion sepanjang tempoh itu.

6. Nilai keuntungan selepas cukai juga meningkat sebanyak RM13 juta kepada RM21 juta pada tahun 2022, berbanding RM8 juta pada tahun sebelumnya.

7. Lebih mengagumkan, segala keuntungan ini dipulangkan semula kepada rakyat Terengganu apabila Kumpulan TI membelanjakan sebanyak RM11.4 juta melalui program tanggungjawab sosial korporat (CSR) serta membayar zakat sebanyak RM4.5 juta.  

8. Dengan prestasi dan kemampuan luar biasa yang ditunjukkan oleh Terengganu, apakah alasan Kerajaan Persekutuan untuk menafikan hak Terengganu mendapatkan bayaran penuh bagi royalti tahunan?

9. Bayangkan betapa banyak manfaat yang dapat diperoleh negeri dan rakyat Terengganu jika segala hutang royalti dan hak negeri diberikan secara adil oleh kerajaan Madani.

10. Sama-sama kita doakan semoga hasrat Dr. Samsuri untuk menjana pendapatan baru dan mengurangkan kebergantungan kepada hasil royalti minyak dan gas sekurang-kurangnya 30% bagi penggal ini berjaya.

Sekian

YB Dr. Muhammad Khalil Abdul Hadi

Ketua Penerangan PAS Terengganu


12 Januari 2024

#DaulatTuanku 

#KekalTenang

0 ulasan:

Catat Ulasan