Rabu, 2 Oktober 2024

Rafizi Ramli “Terbak@r” Dalam Podkas Bersama Lim Sian See

 Rafizi Ramli “Terbak@r” Dalam Podkas Bersama Lim Sian See

Korang dah tengok tak podkas "Yang Bakar Menteri" diantara Rafizi Ramli dan Lim Sian See?

Aku baru lepas tengok. Jujurnya aku dah lama mengenali individu dibelakang Lim Sian See (LSS) iaitu Dato Eric See To. Aku juga tahu LSS ada kelemahan dalam bercakap Bahasa Melayu. 

Tapi menariknya dalam kelemahan dia berbahasa melayu dengan baik, dia dapat berhujah dan sampaikan point dia dengan jelas. Pada aku memang "terba.kar" sungguh Rafizi Ramli dalam episod kali ni.

Sebagai contoh, LSS tanya Rafizi pasal isu Lynas. LSS persoal kenapa masa PH pembangkang, pernah tandatangan aku janji nak tutup kilang Lynas. PH buat macam-macam propaganda pasal Lynas untuk buru.kkan Najib Razak.

Kalau korang ingat siap ada video mengarut pasal mutant yang dilakonkan oleh pimpinan PH termasuk Fuziah Salleh SUA PKR untuk menghasut rakyat. 

Tapi bila PH berkuasa lesen Lynas diperbaharui dan dibenarkan terus beroperasi dalam negara. 

Okey apa Rafizi jawab? Dia pusing dan bercakap pasal konteks. Dia cakap ketika itu, takde pemetaan mineral yang menunjukkan potensi REE dan juga permintaan untuk pembuatan barangan seperti bateri kereta. Sebab tu selepas Kerajaan PH ambil alih pada 2018, berlaku perubahan pada sikap kerajaan. 

Aku konfius. Dulu kau bantah dengan mengambarkan betapa bahayanya REE ni. Mutant lah, ayam berkepala dua lah, sotong berkepala ikan lah, carrot warna biru lah, kambing bertanduk brocolli lah. 

Tapi bila dia dah jadi kerajaan, segala propaganda yang korang main dulu hilang. 

kalau adanya pemetaan mineral, bahaya REE yang kau canang dulu boleh hilang?

kalau adanya potensi baru REE, bahaya REE yang kau canang dulu boleh hilang?

Apa punya hujah macam ni? Nampak sangat dulu korang kelentong rakyat dan menakutkan rakyat demi undi politik. 

Sebenarnya potensi dan peluang REE sangat besar. PH sengaja mengelirukan rakyat untuk menghasut rakyat benci Najib Razak. Dorang peduli apa pada potensi kepada negara dan rakyat. Janji boleh politikkan isu tu.

Rakyat Malaysia perlu sedar nilah perangai sebenar PH dan jangan percaya sikit habuk pun yang keluar dari mulut pimpinan PH. 

Nurul Islam Mohamed Yusoff

0 ulasan:

Catat Ulasan