Rabu, 29 Mei 2024

Pokok Baobab:Pokok berusia 2,000 tahun di Afrika Selatan dipanggil The Tree of Life.

 Pokok berusia 2,000 tahun di Afrika Selatan dipanggil The Tree of Life.  Pokok baobab

 Pokok Baobab adalah antara pokok paling unik yang tumbuh di Afrika. LMengikut anggaran, pokok-pokok ini adalah antara pokok tertua di bumi.   Di savana (Afrika) iklimnya sangat kering.  Di mana pokok lain tumbuh dengan susah payah.  Pokok baobab tumbuh subur di sana.

  Semasa musim hujan, pokok baobab menyerap dan menyimpan air di dalam batangnya yang luas.  Sebatang pokok yang penuh boleh menyimpan beribu-ribu liter air di dalam dirinya.Air yang tersimpan di dalam batangnya sangat banyak sehingga pokok itu dapat bertahan selama bertahun-tahun berkat air ini.Boleh bertahan walaupun dalam kemarau.

  Pokok baobab boleh membesar sehingga 30 meter tinggi.  Dan ia boleh hidup sehingga lima ribu tahun.  Pokok baobab boleh menyediakan tempat tinggal, makanan dan air untuk haiwan dan manusia, itulah sebabnya banyak komuniti savana telah membina rumah mereka.Dibuat berhampiran pokok baobab.Dan pokok ini dianggap sebagai pokok kehidupan.

  Buah-buahan pokok ini juga sangat kaya dengan nutrien dan antioksidan.

  Buah baobab adalah satu-satunya buah di dunia yang kering secara semula jadi pada dahannya.   Daripada jatuh dan rosak, ia kekal di dahan dan masak di bawah sinar matahari selama 6 bulan - pulpa buah kering sepenuhnya.

   Salutan baldu hijaunya berubah menjadi tempurung keras seperti kelapa.100% buah tulen dalam bentuk semula jadi.Hebatnya, buah ini mempunyai jangka hayat semulajadi selama 3 tahun.Ia telah digunakan selama bertahun-tahun untuk merawat keletihan, penghadaman, perlindungan daripada penyakit, dan jangkitan, serta mencantikkan kulit.

  Tali diperbuat daripada kulit pokok ini. Manakala daunnya pula dimakan oleh lembu.  Dan air jernih di batangnya boleh diminum.Manakala minyak yang diperbuat daripada biji buahnya digunakan dalam kosmetik.  Nilai yang sangat tinggi di pasaran.

  Pokok baobab tumbuh di beberapa bahagian yang paling kering, terpencil dan termiskin di kawasan luar bandar Afrika.Menurut laporan National Geographic, permintaan terhadap pokok ini semakin meningkat kerana ciri-cirinya yang unik.

 Tanam Pokok, Tanam HARAPAN 💚🌳

📝Marn Ali

Sumber 

0 ulasan:

Catat Ulasan