Rabu, 2 Ogos 2023

PRN 15 negara dipengaruhi Amerika Syarikat?

 Sedang tersebar luas sebuah laporan yang mendedahkan bahawa negara Amerika Syarikat sedang cuba mempengaruhi Pilihanraya Negeri (PRN) di negara kita. 

Laporan ini agak mengejutkan dan amat membimbangkan apabila dinyatakan bagaimana peranan agensi Amerika dalam mencaturkan politik negara. Adakah selama ini adalah hasil percaturan Amerika? 

Kalau dahulu PH berada di pihak pembangkang, mungkin apa yang boleh mereka lakukan terhadap negara agak terhad tetapi kini mereka sudah menjadi pemerintah, maka sudah pasti mereka boleh lakukan segalanya. Apakah bermakna segala polisi dan strategi negara nnati adalah mengikut kehendak Amerika? 

Kita kena ingat tidak ada negara yang akan selamat jika duduk di bawah telunjuk Amerika apatahlagi jika terhutang budi dengan 'personal' sebegitu rupa. Mereka idak akan benarkan kita bergerak bebas dan muncul sebagai satu kuasa. 

Sebaliknya mereka akan tekan dan memaksa negara untuk mengikut telunjuk mereka. Pemimpin tidak lain hanya sebagai puppet semata. Adakah kita mahu negara kita sedemikian?

Satu siasatan perlu dilakukan ke atas pihak yang teribat bagi memastikan kebenaran apa yang dilaupurkan agar rakyat tahu dari mana sebenarnya dana parti-parti politik, termasuk kerajaan dan pembangkang benar-benar datang. 

Kita tidak mahu masa depan negara kita ditentukan oleh orang lain yang tidak ada perasaan kasih kepada negara dan kecintaan kepada watan. Mereka hanya mahu memastikan segala kepentingan serakah dan nafsu mereka dipelihara sahaja. 

Ini bukan kali pertama kita dengar dana luar masuk untuk menyokong parti-parti tertentu untuk menang. Sefaham saya memang tiada undang-undang yang melarangnya kerana sehingga kini akta berkenaan pendanaan masih tiada, dan kerajaan mahupun pembangkang dilihat tidak serius pun untuk mengusulkannya di parlimen.

Jangan kerana kita terlalu teruja dalam persaingan politik yang begitu kompetitif hari ini sehingga kita lalai; tergadai segala-galanya di kemudian hari.

Renung-renungkanlah.

Aminuddin Yahaya

2 Ogos 2023

Rujukan: https://murrayhunter.substack.com/p/us-influence-in-the-coming-state?utm_medium=email&isFreemail=true

0 ulasan:

Catat Ulasan