Isnin, 24 Julai 2023

Kenapa Hubungan PAS dan PKR Rosak ?

Anak2 muda hari ini diberi gambaran seolah-olah PAS adalah sebuah parti pengkhianat yang mengkhianati kawan2. 

Hubungan PAS dan PKR agak lama. Sejak tahun 1998 yang dipanggil Barisan Alternatif hingga mereka berjaya mentadbir Selangor pada 2008 dan ketika itu dipanggil Pakatan Rakyat. 

Penggal pertama memerintah Selangor tidak ada isu antara PAS dengan PKR. Cuma sekali sekala ada isu antara PAS dengan DAP. Antaranya kes penjualan arak yang melibatkan Ronnie Liu dan Hassan Ali. 

Bagaimanapun keadaan berjaya dikawal dengan baik oleh MB ketika itu, Tan Sri Khalid Ibrahim (Allahyarham). 

Masuk penggal kedua (2013-2014) PAS mula bengang dengan PKR. Mereka cuba kacau pentadbiran Khalid Ibrahim. Rafizi dan Saifuddin Nasution buat satu gerakan yang dinamakan Langkah Kajang. 

Mereka buruk-burukkan Khalid Ibrahim dengan tujuan untuk menolak Khalid sebagai MB dan mahu digantikan dengan Anwar. PAS sebagai rakan kongsi kerajaan yang memerintah tidak setuju. 

Dum dam dum dam…akhirnya rancangan Saifuddin dan Rafizi berjaya. Khalid dipecat dari PKR dan seterusnya hilang sokongan majoriti ADUN2 Selangor termasuklah ADUN2 DAP yang menarik sokongan terhadap Khalid. 

Anwar pula tidak boleh jadi MB kerana mahkamah dah jatuh hukuman. PKR menamakan Wan Azizah pula sebagai MB. Kerana Wan Azizah menang dalam PRK Kajang selepas Anwar tidak layak bertanding. 

Istana Selangor pula menolak pencalonan solo Wan Azizah sebagai MB. Istana minta beberapa nama. Naiklah nama Azmin Ali. PAS menyokong Azmin sebagai MB. 

Dari situlah hubungan PAS dan PKR mula rosak. PAS bengang kerana PKR terlalu banyak bermain politik hingga boleh menjejaskan rakyat dan negara. 

Dalam PAS juga mula bergelodak. Geng2 Anwarinas dan pro DAP dalam PAS, seperti Mat Sabu, Khalid Samad, Mahfuz Omar dan lain2 mula menggelupur. 

Tahun 2015, ada pemilihan PAS. Mat Sabu dan kumpulannya cuba hendak menguasai PAS. Mat Sabu bertanding jawatan Timbalan Presiden, dan kalah. Mahfuz kalah, Khalid Samad juga kalah. 

Mereka2 ini tubuh PAN pada 2015 juga.

Rancangan Rafizi dan Saifuddin hendak menabalkan Anwar Ibrahim dan Wan Azizah sebagai MB, kedua2nya gagal. 

Rancangan Mat Sabu hendak menguasai PAS juga gagal. 

Sebab itulah hari ini kita dapat lihat bagaimana bengangnya Saifuddin dan Rafizi dengan PAS. Begitu juga Mat Sabu dan kawan2nya. 

Orang boleh kata apa sahaja terhadap PAS. Tetapi PAS sebuah parti yang sentiasa meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara di hadapan walaupun mereka hilang kuasa atau tidak dapat kuasa sekalipun, mereka tidak kisah. 

Sebab itulah PAS menolak tawaran Kerajaan Perpaduan untuk membentuk kerajaan bersama2 PKR dan DAP. Kerana PAS telah tahu siapa mereka dan PAS kenal mereka luar dan dalam.

Sumber Fb

0 ulasan:

Catat Ulasan