Ahad, 20 Ogos 2023

The Untold Story-MB Sanusi:ABANG BUDIN RAJA SUNGAI

 Cerita SANUSI

ABANG BUDIN RAJA SUNGAI 

Lagenda Budak Seluar Lipat (lipat kemedian selik boh dipinggang nu..)


Ini budak seluar lipat, kakak sulungku menggelarkannya begitu kepada adiknya yang lahir sebagai anak kedua Mereka berdua sangat akrab sebagai kakak dan adik. 

Rupanya sewaktu kecil dahulu dek kerana kemiskinan dia hanya mampu memakai seluar tanpa kancing. Tiada kancing no problem, lipat kemudian selit saja macam pakai kain batik. 

Dengan berseluar begitu pun, budak seluar lipat tetap lincah. Seluar itu tidak pernah melurut biar pun dipakai ketika memanjat pokok pinang. Dari sebatang pokok pinang ke pokok pinang yang lain budak seluar lipat ini hanya perlu melompat sahaja, tidak perlu turun kebawah dan memanjat semula. Tidak pula terbogel dia disitu.

Menghabiskan zaman dan usia kanak-kanak dengan berbakti kepada emak dan bapakku sehinggakan melebihi kemampuan sebenar seorang kanak-kanak seusianya. Emak ketika bercerita tentang budak seluar lipat pasti mengalir air matanya. 

Kebolehan menyelam budak seluar lipat mungkin bermula ketika itu, bilamana dia merajai sungai dan lubuk. Habis semua lubuk ikan dijarahnya. Sumber protein yang tinggi ini telah mengisi perut seisi keluarga  lantas menghasilkan manusia yang pintar dan sihat tubuh badan. 

Biarpun miskin masalah kebutuhan gizi diselesaikan dengan sumber alam yang ada antaranya buah petai, hahaha super food. Kalau tidak masakan harganya mahal kan?

Perjalan hijrah budak seluar lipat meninggalkan kampung diusia teramat muda telah membuka lembaran baru buat budak seluar lipat, menumpang tidur di rumah seorang tauke cina berhati mulia membuatkan emak menangis tidak tidur malam taku-takut anaknya dijamu dengan daging babi, menaiki keretapi ke Lumut. 

Bermusafir tanpa bekalan hanya beban kemiskinan sebagai teman. Tidaklah itu menjadi halangan, maklumlah hero kan.

Aku dan adik- adik mula belajar menggosok gigi dan punyai berus gigi yang pertama dibawa ia pulang sebagai buah tangan oleh budak seluar lipat. Belajar sambil mandi manda di sungai. Habislah aku dan adik-adik di suruh belajar berenang. 

Aku sewaktu kecil tidak banyak masa bersama budak seluar lipat. Tapi aku sangat mengingati baunya. Suatu malam, ketika aku dan adik-adik asyik mengaji di atas rumah, aku mencium aroma yang amat ku kenali dan rindui ketika itu. Bacaan terhenti, " wehhh abg Budin balik" berlari kami semua turun kebawah. Tepat! Abg Budin balik, bersamanya ole-ole yang masih ku ingat sehingga kini, sebuah Muqaddam setiap seorang. Itulah ole-ole yang melambangkan siapakah dia abg Budin, budak seluar lipat. 

Alhamdulillah Tauhid yang bapakku tanamkan pada budak seluar lipat tumbuh elok didadanya. Merantau keseluruh ceruk dunia dan bergaul dengan pelbagai bangsa manusia tidak mematikan benih taudid yang talah bapakku semai sedalam dalamnya.


Nurkilan 

Dato'Seri Muhammad Sanusi Md Nor

0 ulasan:

Catat Ulasan