Jumaat, 8 Oktober 2021

'Saya banyak dapat surat layang' -Ayob Khan

 Ayob Khan Mydin Pitchay

Ayob Khan Mydin Pitchay

Johor Bahru: Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mendedahkan banyak menerima surat layang berkaitan salah laku ketua polis daerah melalui nombor telefon peribadinya yang dikongsi di media sosial.

"Maklumat daripada surat layang ini saya akan siasat dulu, sama ada betul atau tidak perkara yang didakwa itu.

"Saya akan ambil tindakan jika maklumat yang disalurkan dalam surat layang itu benar," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyertai dialog pada Program Mengukuh Integriti dan Menangani Rasuah Dalam Penjawat Awam di Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Negeri Johor di sini, semalam.

Hadir sama Pengarah LPP Negeri Johor Datuk Sawalludin Ahmad, Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) Amiruddin Bahar dan Pengurus Besar PPNJ Ramlan Othman.

Menurut Ayob Khan, bukan setakat surat layang, malah beliau turut menerima aduan serta maklumat awam melalui nombor telefon peribadinya itu.

Katanya, aduan serta maklumat yang disalurkan orang awam itu akan diteliti terlebih dahulu sebelum tindakan diambil menerusi ketua-ketua polis daerah termasuk mengadakan serbuan dan tangkapan.

"Apa salahnya saya kongsi nombor telefon di media sosial kerana daripada situlah saya dapat banyak maklumat. Dua (tiga) hari lalu, seorang individu mesej saya, beritahu ada sebuah kelab malam di kawasan Johor Bahru Selatan yang terlalu bising.

"Ada sesetengah pihak tidak suka berkongsi nombor peribadi mereka kerana menganggap ia sebagai mengganggu, tetapi bagi saya ia bukan masalah besar.

"Saya terus arahkan ketua polis daerah di situ tengok dan betul ada kelab malam sedang beroperasi yang mana ada 26 pengunjung sedang berhibur. Kompaun RM150,000 juga dikeluarkan kerana langgar prosedur operasi standard (SOP)," katanya.

Dalam pada itu, Ayob Khan berkata, maklumat yang disalurkan itu memerlukan tindakan segera polis berikutan tindakan mereka sering diperhatikan masyarakat terutama membabitkan isu rasuah.

"Orang awam sentiasa perhatikan polis. Mereka lihat sama ada wujud tindakan kawtim daripada polis terhadap maklumat yang diberikan itu.

"Jangan pula maklumat diberikan kepada polis, tetapi tiada tindakan lanjut diambil menyebabkan masyarakat akan ingat ada unsur rasuah," katanya.

Pada majlis itu, LPP Negeri Johor menyampaikan sumbangan kotak makanan daripada Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (Mafi) menerusi Program Mafi Prihatin kepada petugas barisan hadapan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai menghargai jasa dan pengorbanan mereka.

-myMetro

0 ulasan:

Catat Ulasan