Khamis, 5 September 2024

Dr Akmal pening, samakan Zahid dengan MB Kedah dan Perlis

 Dr Akmal pening, samakan Zahid dengan MB Kedah dan Perlis

Datuk Dr Akmal Saleh, Ketua Pemuda Umno Malaysia kelihatannya mempunyai salah faham yang sangat besar berkenaan kuasa MB dengan TPM. Tetapi kita tidak boleh salahkan dia juga sebab dia baru habis belajar pada 2014,10 tahun lalu.

Masa itu telah berlaku apa yang dinamakan sebagai Langkah Kajang di Selangor kerana PKR dengan sokongan DAP, telah melakukan kezaliman dengan memecat allahyarham TS Khalid Ibrahim dengan dakwaan fitnah setebal 91 muka surat.

Dan antara tujuan utama ialah mahu menaikkan PMX sebagai MB Selangor yang pada hemat mereka, mungkin akan dapat memberikan sedikit imuniti sebagai Ketua Eksekutif Negeri.

Ini kerana PMX ketika itu sedang menghadapi saat genting kerana perbicaraan di mahkamah kelihatannya tidak memihak kepada beliau. 

Akhirnya, si suami gagal menjadi MB kerana didapati bersalah meliwat serta disumbat ke dalam penjara dan sang isteri pula menggigit jari, tidak diperkenankan menggantikan TS Khalid.

Yang menang diperkenan istana menjadi MB, ialah orang kanan mereka dahulu. Tetapi jutaan duit rakyat dihabiskan oleh pasangan suami isteri politik itu. Tidak termasuk PRK di Permatang Pauh dan Port Dickson. 

Jadi mungkin Akmal melihat kuasa MB begitu besar atau setaraf dengan TPM, atas kisah Langkah Kajang itu. Lagipun PMX adalah cikgu kepada bos beliau dalam Umno. 

Memang agak pelik saranan Dr Akmal ini kerana yang didakwa ialah anak MB Perlis, bukan MB Perlis. MB Perlis dipanggil memberikan keterangan sahaja bagi siasatan oleh pihak berkuasa. Kes yang didakwa pula sudah turun dari RM600 ribu kepada RM19,000 sahaja. 

Manakala MB Kedah pula sedang menghadapi tuduhan menghasut dalam pemilihan MB Selangor dan penubuhan Kerajaan Perpaduan bukannya atas kes salah guna kuasa, rasuah dan sebagainya seperti 47 kes yang kita maklum dilakukan oleh Zahid.

Atau mungkin Dr Akmal selepas melihat tarian mencuci rasuah di perarakan kemerdekaan temohari, menyangkan Umno sudah disucikan daripada rasuah? Tetapi harapnya tidaklah kerana sudah mendapat Datuk, semua kebencian terhadap perasuah kini menjadi sayang. 

Mohd Nasir Abdullah

4 September 2024

0 ulasan:

Catat Ulasan